آموزش جامع و کامل از مبتدی تا پیشرفته مدل‌های ارتباطات دیجیتال

در این مقاله عمدتا به بررسی چگونگی حرکت مدل های ارتباطی چند مرحله ای به سمت مدل های ازتباط جمعی مبتنی بر وب می پردازیم. اشاره مختصری نیز به مدل های ارتباطی دیگر از جمله مدل های ، بازاریابی وابسته و بازاریابی با مجوز شده است.

بازاریابی

وقتی صحبت از ارتباطات انسانی به میان می آید، پیش بینی آینده این ارتباطات کار آسانی نیست. باتوجه به نوآوری های تکنولوژی، ما در عصر دیجیتال زندگی می کنیم. فناوری در حال تغییردادن روش های تعامل با یکدیگر و نحوه ارتباط با جهان اطراف است و این تغییر بی وقفه ادامه دارد. دراین بین، رؤیاهای محالی که روزی مختص فیلم های علمی ـ تخیلی بودند، کم کم دارند رنگ واقعیت به خود می گیرند.

در هزاره گذشته، مدل های ارتباطی جمعی محبوب بودند و یک مدل ساده شبیه به این بود:

سپس صاحب نظران و شکل دهندگان عقاید عناصر مهمی در مدل های ارتباطی شناخته شدند. به همین دلیل برای کمک به تشویق گسترش شفاهی نظرات، مدنظر قرار گرفتند. به این شکل، فرستنده پیامی می فرستد و بخشی از آن مستقیما به دست مشتری می رسد و برخی را شکل دهندگان عقاید دریافت می کنند که متعاقبا پیام را به مشتریان انتقال می دهند.

مقداری بازخورد و تعامل هم به معادله اضافه کنید آنگاه مکالماتی نیز به همراه پیکان های جدید در دست خواهیدداشت که نشان دهنده جریانی از بازخورد به سمت فرستنده و سایر مشتریان است (گفت و گویی سه طرفه):

ص ن= صاحب نظر

در این باره فکر کنید که صاحب نظران و شکل دهندگان عقاید در بازار شما چه کسانی هستند. تاثیرگذاران آنلاین را از آفلاین جدا کنید. در میان این افراد می توانند تاجران پیشتاز، کاربران مشهور، روزنامه نگاران، سخنران عمومی، مشاوران، هیئت های تخصصی و جوایز، شبکه با نفوذ، افراد اعتبارزا، مدیر اتاق چت، گروه های خبری و غیره حضور داشته باشند. اثرگذاری شفاهی به صورت آنلاین سریع تر از شکل آفلاین آن جواب می دهد.

حالا به بخش جالب مسئله می رسیم. اینترنت آماده سازی انجمن های مشتری را آسان تر کرد که در آن مشتریان با یکدیگر (C2C) و با شرکت (C2B) صحبت می کنند.

جریان ارتباطات در نهایت به شکل یک شبکه ارتباطی بین مشتریان و صاحب نظران درمی آید که کاملا پیرامون نشان تجاری ساخته شده است. شرکت این گفت وگوها را تسهیل می کند. برای انجام این کار، خود را آن چنان به مشتریان نزدیک نگه می دارد که بتواند به آنچه رد و بدل می شود نظارت داشته و گوش فرادهد. همچنین می تواند به راحتی با مشتریان ارتباط برقرار کند و درنهایت روابطی قوی به وجود آورد.

این مطلب را هم از دست ندهید :   نکته های بسیار مهم در موردبهینه سازی موتورهای جستجو

گروه های خبری (اتاق های بحث و گفت و گویی که نشان تجاری میزبانی آن ها را برعهده دارد) درمورد نشان تجاری، کاربردهای آن، مشکلات، مسائل، ایده ها، بهبودبخشی ها و آرایه های گسترده تری از موضوعات مرتبط با برخی از ارزش های نشان تجاری، بحث می کنند. به یک معنا، منسوجی از کالمات دور تا دور نشان تجاری پهن می شود.

ایده

در صورتی که مشتری معرفی شده با کسب و کار مربوط تماس برقرار کند، ارجاع های بخشی از C2C و در نهایت B2C به شمار می روند. بازاریابی ویروسی ادامه این مدل C2C یا P2P است که مشتریان برای ارسال پیام درخواست مجوز می کند. اگر مشتری موافقت کند، درنهایت پیامی فرستاده می شود.

ذات تحول پذیر ارتباطات دیجیتال

بی شک، عصر دیجیتال ذات ارتباطات انسانی را تغییر داده است. سرعت بالا و دسترسی حاصل از ارتباطات دیجیتال در دنیای امروز، بارزترین مصداق این ادعاست. سرعت ارتباطات در عصر دیجیتال افزایش چشمگیری داشته است. و پیام های الکترونیکی امکان ارتباط در لحظه را فراهم می کنند.

قبل از ظهور تکنولوژی ارتباطات دیجیتال، سفر کاری برای ملاقات حضوری یا مکاتبه از طریق پست سنتی تنها راه برقراری ارتباط با کسانی بود که از ما دور بودند. رسیدن نامه به فردی که در شهر همسایه زندگی می کرد، یک تا دو روز زمان می برد؛ اما امروزه می توانیم با کسانی که در آن سر دنیا زندگی می کنند، در کوتاه ترین زمان ارتباط برقرار کنیم.

از لحاظ دردسترس بودن ارتباطات، کافی است سه شبکه اجتماعی ، و را در نظر بگیرید. تعداد کسانی که می توانیم از طریق دوستان فیسبوک، دنبال کنندگان توییتر و کانکشن های لینکدین با آن ها ارتباط برقرار کنیم، عددی بی سابقه است.

لینکدین-linkedin

به دلیل تغییراتی که ارتباطات دیجیتال در ماهیت شبکه های اجتماعی به وجود آورده اند، مفهوم دسترسی پررنگ تر شده است. در ارتباطات آنالوگ، گستره شبکه های اجتماعی به «عدد دانبار»، یعنی حدود ۱۵۰ نفر، محدود می شود. این عدد را اولین بار رابین دانبار مطرح کرده است و نشان دهنده حداکثر تعداد افرادی است که یک نفر می تواند با آ ن ها رابطه اجتماعی پایدار برقرار کند. رابین دانبار کسی است که نشان داد بین اندازه مغز پستانداران و اندازه متوسط گروه اجتماعی آن ها همبستگی وجود دارد.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ترفندهای ارزشمند دربارهخدمات شبکه های اجتماعی

برخلاف ارتباطات آنالوگ، در ارتباطات دیجیتال، تنها عامل محدودکننده اندازه شبکه اجتماعی ما تعداد افرادی هستند که به اینترنت دسترسی دارند؛ به این معنا که هرکس بتواند به اینترنت دسترسی داشته باشد، می تواند در شبکه اجتماعی ما قرار بگیرد. امروزه تعداد کسانی که به اینترنت دسترسی دارند، چیزی حدود ۳٫۲ میلیارد نفر است. بی شک، این رقم هر روز در حال افزایش است.

مزایای ارتباطات یکپارچه بازاریابی

اگرچه ارتباطات بازاریابی یکپارچه نیازمند تلاش زیادی است اما درعین حال مزایای زیادی نیز دارد. می تواند مزیت رقابتی ایجاد کند، فروش و سودآوری را افزایش دهد درحالی که در مصرف پول، زمان و استرس صرفه جویی می شود. ارتباطات یکپارچه بازاریابی ارتباطات را حول مشتریان می چرخاند و به آن ها برای حرکت در مراحل مختلف پروسه خرید کمک می کند. سازمان از این طریق به صورت همزمان تصویر خود را در ذهن افراد حک می کند، یک مکالمه ایجاد می کند و رابطه خود با مشتریان را بهبود می بخشد.

Competitive advantage-مزیت رقابتی

این “بازاریابی ارتباطی” باعث به وجود آمدن یک تضمین وفاداری با مشتریان می شود که می تواند از آن ها در مقابل حمله اجتناب ناپذیر رقبا مراقبت کند. همچنین می تواند از طریق افزایش اثرگذاری، سودآوری را نیز افزایش دهد. در اصولی ترین حالت، یک پیغام متحد بسیار قدرتمندتر از یک رشته پیام غیرمرتبط است.

در سطوح دیگر، تحقیقات اولیه نشان می دهند که تصویرهای به اشتراک گذاشته شده در تبلیغات و ایمیل های مستقیم هم آگاهی تبلیغاتی و هم شانس پاسخ گرفتن ایمیل ها را افزایش می دهند. بنابراین ارتباطات یکپارچه بازاریابی می تواند با گسترده کردن پیام ها درمیان چندین ابزار ارتباطی فروش را افزایش دهد که بتواند مزایای بیشتری برای مشتریان بوجود آورد تا آن ها را آگاه تر کرده و تشویق کند، تا درنهایت منجر به یک خرید شود.

ادامه مطلب