نکته های ارزشمند و حرفه ای در مورد انواع الگوریتم های گوگل

مهسا هاشمی

الگوریتم های گوگل (Google Algorithms)

الگوریتم گوگل Caffeine

یکی از الگوریتم های گوگل, الگوریتم کافئین است. یک سیستم ثبت و ایندکس وبسایت است. پس ازاستفاده از الگوریتم کافئین, نتایج ارائه شده توسط گوگل ۵۰ در صد با کیفیت تر و بیشتر شد. هدف از ایجاد این الگوریتم, به طور کامل بازسازی موتورهای جستجو برای رسیدن به ثبت بهتر سایت ها در صفحات گوگل و افزایش سرعت و میزان ارتباط در نتایج جستجوی کاربران بود.

الگوریتم گوگل Panda

زمانی که صحبت در مورد انواع الگوریتم های گوگل میشود, اهمیت الگوریتم پاندا غیر قابل انکار است. گوگل, محتوا و سایت هایی که کیفیت پایینی دارند را مورد هدف قرار میدهد و آنها را بلاک میکند. این امر به کاربران کمک میکند که به مطالب قوی و دقیق دسترسی داشته باشند. به همین دلیل پس از اجرای این الگوریتم توسط گوگل, رتبه و ترافیک بسیاری از سایت ها افت خواهد کرد.

بنابراین برای فرار از تاثیرات الگوریتم پاندا, مطالب جدید و خاص را در پیج خود قرار دهید.

الگوریتم گوگل Penguin

الگوریتم پنگوئن گوگل یک تحول بزرگ در موتور های جستوجوی گوگل بود. الگوریتم پنگوئن سایت هایی که لینک سازی های اشتباه و زیاده روی در استفاده از کلمات کلیدی را داشته باشند, مورد هدف قرار میدهد.

لینک سازی

پنگوئن, این صفحات را با کاهش رتبه مجازات میکند و به مدیران سایت پیشنهاد میکند به جای غیر اصولی بودن و ترسیدن از الگوریتم پنگوئن, بر روی کلمات کلیدی مناسب و لینک دهی ها تمرکز کنند.

الگوریتم گوگل Pigeon

الگوریتم کبوتر یکی از انواع الگوریتم های گوگل است که هدف آن, جستجوی محلی است. هدف این الگوریتم افزایش رتبه کسب و کارهای محلی در نتیجه جستجوی گوگل است. در نتیجه برای افرادی که موضوع یا فعالیت محلی را جستجو میکنند و همچنین افزایش ترافیک سایت کسب و کار های محلی بسیار با ارزش است.

افزایش بازدید سایت-ترافیک سایت

تمرکز این الگوریتم بر روی مناطق جغرافیایی و مقاصدی است که کاربران جستجو میکنند. الگوریتم کبوتر از ترکیب جستجوی کاربران و نقشه برای ارائه صفحات در گوگل استفاده میکند.

الگوریتم گوگل PageRank

PageRank یکی از انواع الگوریتم های گوگل است که رتبه پیج را مشخص میکند. تمامی سایت هایی که در یک صفحه قرار دارند براساس یک فرمول در صفحات جایگذاری میشوند.

  • (PR (A) = (1-d) + d (PR (T1)/C (T1) + … + PR (Tn)/C (Tn
  • PR (A) :PageRank یا رتبه صفحه
  • (PR (Ti: رتبه صفحات که نسبت به پیج شماره ۱ (A) گوگل رتبه بندی میشود.
  • (C (Ti: تعداد لینک های خروجی
  • d: فاکتورهای تعدیل که بین ۰ تا ۱ هستند.

PageRank یک سیستم از الگوریتم هایی است که آراء پیوند یک صفحه را از منابع مختلف محاسبه میکند. این الگوریتم تعیین میکند که کدام صفحه با ارزش تر از دیگران است.

گوگل از الگوریتم PageRank و تکنیک تطبیق متن ها استفاده میکند که مطالب مرتبط را در هنگام جستجو به شما پیشنهاد دهد. ربات های گوگل به صورت رندوم و در ساعت های مختلف به صفحات ایندکس شده سر میزنند و رتبه صفحات را تغییر میدهند.

الگوریتم گوگل Hummingbird

اگر از سرعت یکی از انواع الگوریتم های گوگل صحبت شود, نام الگوریتم گوگل هامینگ برد را خواهید شنید. الگوریتم هامینگ برد به طور کل برای درک معنای کل پرس و جو در گوگل طراحی شده است. هامینگ برد بر روی تمام کلمات کلیدی تمرکز میکند.

بنابراین به سرعت عبارت جستجو شده را با کلمات کلیدی صفحات مطابقت میدهد.

الگوریتم گوگل Mobile friendly

گوگل, الگوریتم موبایل فرندلی را برای سرعت بخشیدن به صفحات سایت و دسترسی کاربران ارائه کرده است. این مورد یکی از اصلی ترین مسائل برای سئو کار ها میباشد.

چرا که بر روی نتایج جستجو در موبایل بسیار تاثیر گذار است. گوگل صفحات سایت شما را بررسی میکند, اگر صفحات شما برای استفاده در گوشی های هوشمند بهینه نشده باشند بر روی سئو و رتبه سایت شما تاثیر منفی میگذارد.

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (سئو)

خلاصه

الگوریتم گوگل Caffeine چیست؟

یکی از الگوریتم های گوگل, الگوریتم کافئین است. یک سیستم ثبت و ایندکس وبسایت است. پس ازاستفاده از الگوریتم کافئین, نتایج ارائه شده توسط گوگل ۵۰ در صد با کیفیت تر و بیشتر شد. هدف از ایجاد این الگوریتم, به طور کامل بازسازی موتورهای جستجو برای رسیدن به ثبت بهتر سایت ها در صفحات گوگل و افزایش سرعت و میزان ارتباط در نتایج جستجوی کاربران بود.

الگوریتم گوگل Panda چیست؟

زمانی که صحبت در مورد انواع الگوریتم های گوگل میشود, اهمیت الگوریتم پاندا غیر قابل انکار است. گوگل, محتوا و سایت هایی که کیفیت پایینی دارند را مورد هدف قرار میدهد و آنها را بلاک میکند. این امر به کاربران کمک میکند که به مطالب قوی و دقیق دسترسی داشته باشند. به همین دلیل پس از اجرای این الگوریتم توسط گوگل, رتبه و ترافیک بسیاری از سایت ها افت خواهد کرد.

الگوریتم گوگل Penguin چیست؟

الگوریتم پنگوئن گوگل یک تحول بزرگ در موتور های جستوجوی گوگل بود. الگوریتم پنگوئن سایت هایی که لینک سازی های اشتباه و زیاده روی در استفاده از کلمات کلیدی را داشته باشند, مورد هدف قرار میدهد.

پنگوئن, این صفحات را با کاهش رتبه مجازات میکند و به مدیران سایت پیشنهاد میکند به جای غیر اصولی بودن و ترسیدن از الگوریتم پنگوئن, بر روی کلمات کلیدی مناسب و لینک دهی ها تمرکز کنند.

الگوریتم گوگل Pigeon چیست؟

الگوریتم کبوتر یکی از انواع الگوریتم های گوگل است که هدف آن, جستجوی محلی است. هدف این الگوریتم افزایش رتبه کسب و کارهای محلی در نتیجه جستجوی گوگل است. در نتیجه برای افرادی که موضوع یا فعالیت محلی را جستجو میکنند و همچنین افزایش ترافیک سایت کسب و کار های محلی بسیار با ارزش است.

الگوریتم گوگل PageRank چیست؟

PageRank یکی از انواع الگوریتم های گوگل است که رتبه پیج را مشخص میکند. تمامی سایت هایی که در یک صفحه قرار دارند براساس یک فرمول در صفحات جایگذاری میشوند.

الگوریتم گوگل Hummingbird چیست؟

اگر از سرعت یکی از انواع الگوریتم های گوگل صحبت شود, نام الگوریتم گوگل هامینگ برد را خواهید شنید. الگوریتم هامینگ برد به طور کل برای درک معنای کل پرس و جو در گوگل طراحی شده است. هامینگ برد بر روی تمام کلمات کلیدی تمرکز میکند.

بنابراین به سرعت عبارت جستجو شده را با کلمات کلیدی صفحات مطابقت میدهد.

الگوریتم گوگل Mobile friendly چیست؟

گوگل, الگوریتم موبایل فرندلی را برای سرعت بخشیدن به صفحات سایت و دسترسی کاربران ارائه کرده است. این مورد یکی از اصلی ترین مسائل برای سئو کار ها میباشد.

چرا که بر روی نتایج جستجو در موبایل بسیار تاثیر گذار است. گوگل صفحات سایت شما را بررسی میکند, اگر صفحات شما برای استفاده در گوشی های هوشمند بهینه نشده باشند بر روی سئو و رتبه سایت شما تاثیر منفی میگذارد.

سوالات متداول

یکی از الگوریتم های گوگل, الگوریتم کافئین است. یک سیستم ثبت و ایندکس وبسایت است. پس ازاستفاده از الگوریتم کافئین, نتایج ارائه شده توسط گوگل ۵۰ در صد با کیفیت تر و بیشتر شد. هدف از ایجاد این الگوریتم, به طور کامل بازسازی موتورهای جستجو برای رسیدن به ثبت بهتر سایت ها در صفحات گوگل و افزایش سرعت و میزان ارتباط در نتایج جستجوی کاربران بود.

زمانی که صحبت در مورد انواع الگوریتم های گوگل میشود, اهمیت الگوریتم پاندا غیر قابل انکار است. گوگل, محتوا و سایت هایی که کیفیت پایینی دارند را مورد هدف قرار میدهد و آنها را بلاک میکند. این امر به کاربران کمک میکند که به مطالب قوی و دقیق دسترسی داشته باشند. به همین دلیل پس از اجرای این الگوریتم توسط گوگل, رتبه و ترافیک بسیاری از سایت ها افت خواهد کرد.

الگوریتم پنگوئن گوگل یک تحول بزرگ در موتور های جستوجوی گوگل بود. الگوریتم پنگوئن سایت هایی که لینک سازی های اشتباه و زیاده روی در استفاده از کلمات کلیدی را داشته باشند, مورد هدف قرار میدهد.

پنگوئن, این صفحات را با کاهش رتبه مجازات میکند و به مدیران سایت پیشنهاد میکند به جای غیر اصولی بودن و ترسیدن از الگوریتم پنگوئن, بر روی کلمات کلیدی مناسب و لینک دهی ها تمرکز کنند.

الگوریتم کبوتر یکی از انواع الگوریتم های گوگل است که هدف آن, جستجوی محلی است. هدف این الگوریتم افزایش رتبه کسب و کارهای محلی در نتیجه جستجوی گوگل است. در نتیجه برای افرادی که موضوع یا فعالیت محلی را جستجو میکنند و همچنین افزایش ترافیک سایت کسب و کار های محلی بسیار با ارزش است.

PageRank یکی از انواع الگوریتم های گوگل است که رتبه پیج را مشخص میکند. تمامی سایت هایی که در یک صفحه قرار دارند براساس یک فرمول در صفحات جایگذاری میشوند.

اگر از سرعت یکی از انواع الگوریتم های گوگل صحبت شود, نام الگوریتم گوگل هامینگ برد را خواهید شنید. الگوریتم هامینگ برد به طور کل برای درک معنای کل پرس و جو در گوگل طراحی شده است. هامینگ برد بر روی تمام کلمات کلیدی تمرکز میکند.

بنابراین به سرعت عبارت جستجو شده را با کلمات کلیدی صفحات مطابقت میدهد.

گوگل, الگوریتم موبایل فرندلی را برای سرعت بخشیدن به صفحات سایت و دسترسی کاربران ارائه کرده است. این مورد یکی از اصلی ترین مسائل برای سئو کار ها میباشد.

چرا که بر روی نتایج جستجو در موبایل بسیار تاثیر گذار است. گوگل صفحات سایت شما را بررسی میکند, اگر صفحات شما برای استفاده در گوشی های هوشمند بهینه نشده باشند بر روی سئو و رتبه سایت شما تاثیر منفی میگذارد.

مهسا هاشمی

  • google algorithm
  • الگوریتم گوگل
  • انواع الگوریتم های گوگل

ادامه خواندن در سایت منبع

برای صاحبان سایت تلاش های بسیاری مانند: و را امتحان می کنند. غیر قابل انکار است و برای بهینه سازی سایت خود باید نحوه بهینه سازی سئو را بدانید. در سایت های مختلف آموزش سئو و دوره های مختلف را دیده اید. اما با چند روش بهینه سازی سئو میتوانید به راحتی رتبه بالا در جستجوی گوگل را کسب کنید.

بهره وری-بهینه سازی

آموزش نحوه بهینه سازی بهینه سازی سئو

برای آشنایی با نحوه بهینه سازی سئو مراحل زیر را قدم به قدم بخوانید و انجام دهید.

بهبود تجربه کاربر در سایت

ux-ui-رابطه کاربری-تجربه مشتری - تجربه کاربر

موتور های جستجوی گوگل میخواهند بهترین نتایج را برای درخواست کاربران نمایش دهند.
اگر کاربران بعد از جستجوی موضوع مورد نظرشان با لیستی از بی ربط ترین و بی کیفیت ترین مطالب و صفحات رو به رو شوند, گوگل به راحتی این موضوع را متوجه میشود و دیگر از این صفحات برای نمایش استفاده نمیکند. به همین دلیل است که گوگل بزرگترین موتور جستجوی جهان است!!

مطالب مرتبط و آموزنده میتواند کاربران را جذب کند. بنابراین حواستان به کلمات کلیدی وبسایت خود باشد. همچنین هیچ کاربری نمیخواهد ساعت ها منتظر باز شدن صفحات باشد.
اگر کاربری مدت زمان زیادی را در صفحات یک وبسایت بماند, گوگل متوجه خواهد شد که این وبسایت کاربردی و با ارزش است.

بنابراین این وبسایت را به کاربران بیشتری نمایش میدهد و شما با محتوای کاربردی و قوی رتبه های بالا را کسب میکنید. این یعنی یک سئو قوی!!

تولید محتوا-بازاریابی محتوا

جذب کاربر در وبسایت

  1. ساده سازی متون سایت با پاراگراف های کوتاه, استفاده از عبارات کوتاه و به روز, استفاده از عناوین کوتاه و با معنی, استفاده از جدول و متن های دسته بندی شده, استفاده از عکس و فضا های خالی.
    فراموش نکنید که صفحات خود را شلوغ نکنید.
  2. ایجاد سلسه مراتب در محتوای صفحات با تکنیک سطل آتش نشانی؛ این تکنیک مانند این است که افراد سطل را دست به دست به یکدیگر می دهند و در انتها آتش را خاموش میکنند.
    بنابراین در نوشته های خود به گونه ایی هر پاراگراف را بنویسید که کاربر در پاراگراف اول سوالی بپرسد و در پاراگراف بعدی جوابش را بخواند.
  3. در سلسه مراتب نوشته ها فراموش نکنید که مطالب مهم تر و جواب سوالات کاربران در ابتدا آورده شود و تا انتهای متن مطالب دیگر را نوشته باشید.
    این کار با سرعت کاربران را جذب میکند. نه تنها جواب سوال های خود را در ابتدا گرفته است, بلکه جزئیات دیگر را در آخر میخواند.
  4. بررسی و بهبود طراحی سایت از دیگر روش های بهینه سازی سئو سایت است. چرا که اگر کاربری که وارد سایت شما شود و نداند کدام قسمت را باید کلیک کند و هر قسمت مشخص نباشد سایت شما را ترک میکند.
    ابزار های بسیاری وجود دارند که میتوانید با کمک آنها متوجه شوید که کاربران پس از ورود به سایت چگونه رفتار کرده اند.

  • Crazy Egg
  • Optimizely
  • Google Optimize
  • User Testing
  • Don’t Make Me Think
  • ClickFlow
  • Hotjar

۵٫ سرعت وبسایت خود را افزایش دهید. گوگل در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد که سرعت سایت یکی از فاکتور های رتبه بندی است. هنوز هم یکی از اهداف گوگل کم کردن مدت زمان دسترسی کاربر به صفحات یک وبسایت است.
اما نحوه سرعت بخشیدن به سایت چیست؟

  • حذف کد های غیر ضروری در سایت (کد های غیر ضروری در سایت میتواند کلمات کلیدی غیر ضروری و اضافی ایندکس شده باشد)
  • کاهش زمانبندی دسترسی سایت.
  • حافظه پنهان (browser caching) مرورگر را فعال کنید.
  • فشرده سازی سایز عکس های سایت برای کوچک کردن سایز صفحات تا ۳۰-۴۰ درصد.

گوگل و الگوریتم های آن در حال تغییر هستند و هر روز به دنبال راهی هستند که کاربران سریع تر و بهتر به جواب سوال هایشان برسند. در این زمان جعبه های پاسخ برجسته (featured snippet box) بازی را به دست میگیرند.
انتظار نداشته باشید وب سایت شما در آینده فقط با تمرکز بر کلمات کلیدی افزایش رتبه داشته باشد.

درنتیجه به دنبال این باشید که محتوایی تولید شود که کاربر درخواست کرده و به دنبال آن است, نه محتوایی که با تکیه بر ترفند ها, افزایش رتبه داشته است.
چراکه هرچه محتوا به خواسته کاربر نزدیک تر باشد با تغییر الگوریتم های گوگل کمتر آسیب میبیند.

  1. مخاطبین هدف خود را بشناسید. دانستن سن, جنسیت, علایق و خواسته ها, موقعیت جغرافیایی و دیگر موارد از مخاطبین هدف خود به شما در تولید محتوا بسیار کمک میکند.
    بنابراین نوع بیان و طراحی سایت میتواند متناسب با آنها و عامل جذب کاربران هدف باشد.
  2. سازماندهی موضوعی با تکیه بر کلمات کلیدی مرتبط به خزندگان گوگل کمک میکند که سایت شما را بهتر بررسی و ثبت کنند.
    افرادی که تبلیغ در گوگل را برای سایت خود انجام میدهند میتوانند به تعداد زیادی از کلمات کلیدی که کاربران جستجو میکنند دسترسی داشته باشند.
    این امر برای بهبود تبلیغات است اما با استفاده از این اطلاعات میتوانید به سئو خود نیز کمک کنید.

درخواست تبلیغ در گوگل

طبق مطالعات انجام شده توسط Backlinko متوجه شده اند که مقالات و محتوا های طولانی در وبسایت به افزایش رتبه سایت کمک خواهد کرد.
اگرچه نوشتن مطالب بالای ۲۰۰۰ کلمه برای تمام وبلاگ ها مناسب نیست و بستگی به نوع مخاطب و به خصوص سن مخاطبین دارد.
فراموش نکنید که اولین چیزی که برای بهینه سازی سئو باید در ذهن داشته باشیم, رضایت کاربران است.
حواستان به موضوعات باشد. حواستان باشد که برای یک موضوع زیاده گویی نکنید.
به عنوان مثال: اگر کاربری جستجو میکند “باید ها و نباید های لینک سازی در سئو ” سعی کنید فقط باید ها و نباید ها را در یک لیست بگویید نه چیزهای دیگر.

محتوای خوب چند کلمه دارد؟ هیچ قوانون مشخصی برای تعداد کلمات یک محتوا وجود ندارد. باید از خود بپرسید یک کاربر برای پاسخ به سوالش چه میزان محتوایی نیاز دارد.
میتوانید مطالبی که در گذشته نوشتید را به مطالب طولانی تر تبدیل کنید. تاثیر این کار بیشتر از نوشتن یک مطلب طولانی از صفر است.
چراکه مطالب گذشته خوانندگانی داشته است و با اضافه کردن چند پاراگراف به آن مطلب شما ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد.

یوتیوب دومین موتور جستجو مشهور در جهان است. اغلب سئو کار ها و تولید کنندگان محتوای سایت, تولید محتوای تصویری را فراموش می کنند. اما بهتر است بدانید با وقت گذاشتن بر روی محتوای تصویر مخاطبین بیشتری را جذب می کنید.
گوگل محتوای تصویری را برای کاربران بسیار کاربردی و مفید میداند. فراموش نکنید که ویدئو ها نیازمند بهینه سازی هستند, از جمله:

  • عنوان ویدئو: انتخاب یک عنوان کوتاه و جذاب و در عین حال پر قدرت برای محتوای تصویری خود.
    از یک تاکتیک هم میتوانید استفاده کنید که ابتدا کلمه کلیدی پر کاربرد را بنویسید, سپس چند کلمه برای جذب کاربر بنویسید. به عنوان مثال:
    تبلیغات گوگلی؛ آموزش گوگل ادوردز
  • توضیحات ویدئو: خزندگان یوتیوب نمیتوانند ویدئو ها را ببینند و بخوانند, بنابراین برای رتبه بندی این محتواهای تصویری به توضیحات هر ویدئو تکیه می کنند.
    برای اینکار محتوایی کوتاه و کاربردی بنویسید. به هیچ وجه این قسمت را از کلمات کلیدی پر نکنید.
این مطلب را هم از دست ندهید :   ایده ها و تکنیک های نوآورانه برایتولید محتوای متنی

بی شک بک لینک ها یکی از فاکتورهای مهم برای گوگل هستند. همانطور که می دانید خزندگان گوگل با کمک بک لینک ها در صفحات میخزند و صفحات جدید را پیدا می کنند.

اما خود را در دام ” هر لینکی, لینک خوبی است” نیاندازید. لینک هایی که کیفیت پایینی دارند به راحتی اسپم می شوند.

قرار دادن لینک در کامنت یکی از کارهایی است که سئو کارها انجام می دهند. این امر کاربردی به نظر نمیرسد و فقط به سایت خود آسیب می زنید.
نگران لینک ها نباشید زمانی که مطالب شما قوی و کاربردی باشند, لینک های به دنبال آن می آیند.
بک لینک از سایت های خبری, وبلاگ های پویا و سایت های نویسندگان بسیار امن و موثر است. فراموش نکنید وبسایت خود را طبیعی نگه دارید.

خلاصه

روش های بهینه سازی سئو ممکن است سال به سال در حال تغییر باشد. انواع الگوریتم های گوگل بی شک بر نحوه بهینه سازی سئو تاثیر میگذارند. حتی اگر از تبلیغات گوگلی استفاده میکنید باید تمرکز خود را بر روی سئو نیز بگذارید. در صورت ایجاد هرگونه سوال در قسمت نظرات این پست همراه شما خواهیم بود.

بهترین ابزارهای سئو :
خرید اکانت سایت سمروش

  • رشد کانال یوتیوب با تقویم محتوایی مناسب!
  • نحوه تبلیغات در تیک تاک
  • معرفی لایسنس های انتشار ویدیو در یوتیوب
  • تجهیزات یوتیوب: وسایل مورد نیاز برای یوتیوبر شدن
  • چگونه دیجیتال مارکتر شویم؟

ادامه مقاله در سایت منبع

الگوریتم های گوگل همیشه در حال بروز رسانی هستند،پس نیاز است که اول آن ها را بشناسید و مدام به این صفحه از سایت کارکوک سر بزنید تا از آخرین الگوریتم گوگل باخبر شوید.

برای اینکه درک بهتری از واژه الگوریتم داشته باشیم ابتدا به تعریف الگوریتم می پردازیم، در ادامه مقالات آموزش سئو در این نوشته قصد داریم شما را به صورت کامل با الگوریتم های رتبه بندی گوگل آشنا کنیم.

ساده ترین تعریف برای الگوریتم : دستورالعمل های مختلفی هستند که بتوانند هدف خاصی را دنبال کنند.

تعریف الگوریتم گوگل

الگوریتم های گوگل از تعریفی که برای الگوریتم کردیم پیروی می کنند.هر یک از الگوریتم ها کار خاصی انجام می دهند ولی در پایان ، هدف کلی همه الگوریتم ها نمایش بهترین نتیجه در رتبه اول است. برای درک بهتر با چند مثال این موضوع را توضیح می دهیم.

نمایش شباهت ها

اکثر کاربران برای جستجوی نیاز های خود از موتور های جستجو استفاده می کنند. یکی از پرکاربردترین موتور های جستجو گوگل است.

به طور مثال وقتی در گوگل “خرید هدفون سامسونگ ” را جستجو می کنیم چندین نتیجه برای ما نمایش داده می شود. در بین نتایج میبینیم هدفون های برند های دیگر و یا حتی هدست هم نمایش داده شده است . این عملکرد یک الگوریتم است که موارد مشابه به کلمه جستجو شده را جهت کمک بیشتر به کاربر نمایش دهد .

رتبه بندی سایت

ربات های گوگل تمام صفحات یک وب سایت را کراول میکنند و در اختیار الگوریتم ها قرار می دهند .گوگل با توجه به کیفیت محتوا و چندین فاکتور دیگر به هر سایت نمره ای می دهد.زمانی که کاربر عبارتی را جستجو می کند با ارزش ترین سایت در رتبه اول قرار میگیرد و به ترتیب سایت های با ارزش کمتر در رتبه های بعدی قرار می گیرند . پس رتبه بندی وب سایت ها در نتایج گوگل کاربرد یکی دیگر از الگوریتم های گوگل را نشان می دهد .

اغلب الگوریتم های ارائه شده توسط گوگل در سئوی سایت شما تاثیرگذار هستند ، این الگوریتم ها مرتب تغییر می کنند توصیه من و تمامی کارشناسان سئو این است که به عنوان یک سئوکار از آپدیت الگوریتم ها باخبر باشید.

لیست الگوریتم های گوگل

  • الگوریتم رنک برین
  • الگوریتم پنگوئن
  • الگوریتم پاندا
  • الگوریتم مرغ مگس خوار
  • الگوریتم Page layout
  • الگوریتم سئو محلی (Pigeon)
  • الگوریتم گورخر (Zebra)
  • الگوریتم BERT

الگوریتم رنک برین (Rank Brain)

انتشار : ۲۶ اکتبر ۲۰۱۵

رنک برین هوشمند ترین الگوریتم جستجوی گوگل است.مهمترین کاربرد این الگوریتم نمایش بیشترین شباهت جستجو به مخاطبین است. گوگل با شاهکار رنک برین براحتی می تواند مترادف و کلمات شبیه به هم را تشخیص دهد. در بالا در قسمت نمایش شباهت ها واضح کاکرد این الگوریتم را توضیح داده ایم.

الگوریتم پنگوئن

انتشار : ۲۴ آوریل ۲۰۱۲

اساس و تمرکز پنگوئن روی لینک ها است . این الگوریتم در هر بار باز کردن سایت راه اندازی می شود و عملا یک فیلتر قوی است .

الگوریتم پنگوئن براحتی می تواند لینک های خریداری شده و تبادل لینک بیش از حد را تشخیص دهد.به این صورت که اگر لینکی خریداری شود بعد از مدت مشخص حذف می شود و پنگوئن این را تشخیص و جریمه در نظر می گیرد .

مورد بعدی بررسی میزان اشتراک گذاری مطالب در شبکه اجتماعی است . وقتی از وب سایت به شبکه های اجتماعی لینک داده می شود ، پنگوئن میزان اعتبار شما در شبکه های اجتماعی را مورد سنجش قرار می دهد .

موضوع بعدی که توسط این الگوریتم شناسایی می شود ، تغییر مسیر فریب کارانه است .چند سال قبل با جستجوی یک کلمه کلیدی کاربر به صفحه ای هدایت می شد و بعد از چند ثانیه خودکار به صفحه دیگری ریدایرکت می شد .که در چند سال اخیر گوگل توسط پنگوئن بخوبی توانسته این موضوع را مدیریت کند .

نکته اخری که توسط پنگوئن شناسایی می شود متن یا لینک پنهانی است (Cloaking) . هرگونه اقدام پنهانی که در داخل محتوا انجام شود نیز موجب جریمه می شود .

الگوریتم پاندا

انتشار : فوریه ۲۰۱۱

مهمترین عملی که توسط پاندا انجام شده است ، شناسایی محتوای باکیفیت و نمایش آن به کاربران است .همچنین تغییر رتبه بندی یک سری صفحات که از لحاظ دیگر به جز محتوا (مانند کیفیت محتوا ، اصل بودن محتوا، سئوی محتوا و ویراستار و ترجمه درست محتوا ) ارزش های بالایی دارند و تقریبا رقیب همدیگر هستند نیز از وظایف این الگوریتم است . از دیگر جریمه هایی که توسط این الگوریتم ممکن است شامل حال صاحبان سایت شود محتوای تکراری و سرقت ادبی است.

حدودا تا سال ۲۰۱۵ مشکلی تحت عنوان نمایش متحوای مغایر با آنچه در موتور جستجو نمایش داده شده رایج بود . لذا گوگل با آپدیت این الگوریتم از این مهم جلوگیری کرد . به طور مثال کاربر به دنبال تعمیرات تخصصی موبایل بود ولی به صفحه فروش محصولات آرایشی هدایت می شد .

همانطور که می دانید درامد اغلب سایت ها از تبلیغات است و این موجب آزار دادن کاربر می شود .استفاده بیش از حد از تبلیغات توسط الگوریتم پاندا شناسایی می شود .

مشکل بعدی که با پاندا شناسایی می شود ، لینک های شکسته است . شاید با خودتان بگویید موضوع لینک ها مربوط به الگوریتم پنگوئن است .ولی لینک های شکسته قبلا دارای یک محتوایی بوده اند و در گوگل ایندکس شده اند ولی الان نمایش داده نمی شوند . پس این موضوع به هردو الگوریتم پاندا و پنگوئن مربوط می شود .

الگوریتم پاندا حساسیت زیادی در نوشتن مقالات و توضیحات ناتمام دارد . سعی بر این باشد یک مقاله را تا پایان بنویسیم و نیمه کاره نباشد .اگر محتوای ناتمامی را گذاشتیم حتما آپدیت کردن را ادامه دهیم تا از دید گوگل نوشته بی ارزش نباشد .

الگوریتم مرغ مگس خوار(Humminbird)

انتشار : حدودا ۲۰ آگوست ۲۰۱۳

مرغ مگس خوار ؟ چرا گوگل این اسم را انتخاب کرده است؟

گوگل در انتخاب نام این الگوریتم دقت خاصی انجام داده . پرنده مرغ مگس خوار با ویژگی سرعت و دقت کار می کند . در دنیای الگوریتم نیز این پرنده با پیدا کردن کلمات شبیه و مترادف با تمام سرعت آنچه کاربران دنبالش هستند را به نمایش می گذارد .

مرغ مگس خوار الگوریتم گوگل را کلا عوض کرد و گوگل بعد از آن وارد یک دنیای جدیدی شد.این الگوریتم تاثیر مستقیمی در نتایج رتبه بندی ندارد ولی تاثیرش در رتبه بندی را می شود دید.

تا قبل از این که گوگل ، مرغ مگس خوار را معرفی کند هر چیزی در نتایج گوگل نماش داده می شد و عبارات کلیدی اغلب اشتباه جستجو می شد ولی با این مهم نتایج درست و شبیه نمایش داده شده و تمامی نتایج غیر مرتبط حذف می شوند . بنابراین بجای گداشتن تمرکز روی کلمات کلیدی بهتر است روی مفهوم تمرکز کنید.

الگوریتم Page layout

انتشار :۱۹ ژانویه ۲۰۱۲

از انجایی که گوگل نظرات کاربران را همیشه بررسی می کند و خواسته اصلی اش ساخت پیج بر اساس نظرات کاربران است لذا این الگوریتم براساس نظرات کاربران ساخته شده است .کاربران از تبلیغات زیاد مطمنا خوشحال نیستند و استفاده زیاد از تبلیغات جریمه هایی سنگین از حمله پنالتی شدن را در پی دارد . لیستی از انواع تبلیغات در سایت ها که توسط الگوریتم Page Layout جریمه می شود را در زیر مشاهده می کنید.

  • جریمه تبلیغات پاپ آپ
  • جریمه تبلیغات بین پست ها
  • جریمه تبلیغات فایل های فلش
  • جریمه استفاده از عکس های حجیم در تبلیغات

جالبه بدونید که گوگل به اسلایدر ها هیچ کاری نداره و هیچ نگران حجم عکس های استفاده شده در اسلایدر نباشید .

الگوریتم سئو محلی (Pigeon)

انتشار : ۲۰ آگوست ۲۰۱۳

این الگوریتم بر روی سئوی محلی تمرکز دارد . همچنین بر روی نتایج اثرگذار است و توجه ویژه ای به نقشه گوگل دارد و این باعث می شود گوگل در ارائه نتایج نزدیک به کاربران نقش به سزایی را ایفا کند . طوری که کاربر با جستجو در گوگل ابتدا نتایج نزدیک به خودش را ببیند . به طور مثال کاربر با جستجوی “تعمیرات لوازم خانگی” مطمنا ابتدا سایت های نزدیک به محل زندگی اش را مشاهده می کند .

الگوریتم گورخر (Zebra)

انتشار : مارس ۲۰۱۳

الگوریتم گورخر یک آپدیت برای هسته الگوریتم گوگل است و استراتژی آن مبارزه با فروشگاه های اینترنتی بی کیفیت است.

گوگل برای حذف فروشگاه های بی کیفیت و قلابی دست به کار ساختن الگوریتم گوره خر کرد .

چرا گوره خر؟

هنوز دقیق استفاده از اسم این حیوان مشخص نیست ولی یکی از برداشت هایی که برخی فعالان این حیطه دارند این است که به لحاظ دورنگ بودن و راه راه بودن بدن گورخر ، این حیوان خیلی راحت می تواند خودش را در طبیعت استتار کند و مراقب ریزکاری هایی که پیرامونش انجام میشود باشد . برخی دیگر نظر براین دارند که به دلیل رنگ راه راهش ، حشرات را از خود دور می کند که این کنایه از ضد اسپم بودن گوگل است .

از این رو خیلی از سایت های بی کیفیتی که به هر دلیلی به نتایج بالای گوگل رسیده اند توسط گورخر جریمه می شوند .

با توجه به توضیحاتی که دادیم تقریبا با روش کار و مکانیزم گورخر آشنا شدید.حالا باید چکار کنیم که اسیر خشم گورخر نشیم؟

راه کارهای پیشنهادی برای تایید شدن سایت توسط الگوریتم گورخر

  • واکنش گرا بودن
  • داشتن بارکد برای تمامی کالاها
  • استفاده از کوپن های تخفیف
  • بخش مقایسه کالا
  • کاهش مراحل خرید
  • وجود قیمت برای همه کالاها
  • وجود آدرس معتبر برای سایت
  • بخش قوانین و ضمانت سایت

الگوریتم BERT

الگوریتم BERT مخفف Bidirectional Encoder Representations from Transformers به معنی “رمزگذار دوطرفه نمایش داده شده از مبدل ها” می باشد و به نوعی آپدیت یا زیرشاخه الگوریتم Rank Brain است .

هدف کلی این الگوریتم درک ساختار پیچیده زبان است ، درک بهتر زبان انسان و دقت بیشتر در تحلیل کوئری کاربران و نتایج نزدیک تر به هدف جستجوی کاربر ، اصلی ترین هدف این الگوریتم است . گفنتی است که این الگوریتم زبان فارسی را هم پشتیبانی می کند .

جمع بندی

در این مقاله با انواع الگوریتم های گوگل آشنا شدید و راه کار های مقابله با برخی جریمه های الگوریتم ها را یاد گرفتید. حال می توانید با شناختی که از الگوریتم ها کسب کرده اید راه کار های مناسبی را برای عدم جریمه شدن توسط الگوریتم ها داشته باشیم .

ادامه مطلب

الگوریتم مرغ مگس خوار تحولی بزرگ در گوگل است که جهت تکامل الگوریتم های پاندا و پنگوئن عرضه شده است .

چرا گوگل به الگوریتم جدیدی نیاز پیدا کرد ؟

همونطور که در مقالات قبلی بررسی کردیم ، سعی بر این شد که از اولین الگوریتم گوگل توضیحات کاملی را در مورد هر الگوریتم و دلیل معرفی آنها ارائه دهیم .

گوگل با توجه به بحران هایی که برای تولید محتوای اسپم شده و لینک های اسپم شده براش به وجود آمد به ترتیب الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن را معرفی کرد .

با این وجود باز هم سایت های اسپمی زیادی در نتایج بودند به این صورت که اگر شما در گوگل سرچ میکردین آموزش سئو به صفحات اسپمی می رسیدم که هیچ محتوای جذاب و مفیدی نداشتند و وقتی که وارد این صفحات میشدیم تبلیغات پاپ آپ زیادی برای ما باز میشد.

این نوع تبلیغات به این صورت است که کافی بود دست ما به یک بخش از صفحه بخورد و به سرعت تعداد زیادی تبلیغات باز می شد .

رضایت مخاطب از بین رفته بود ، چون این صفحات با کلی ترفند کلاه سیاه خودشون رو به خط اول گوگل میرسوندن و صفحاتشون شباهتی به اصل کلمه جستجو شده نداشتند . یعنی ما کلمه ای سرچ می کردیم و یک صفحه نامرتبط برای ما نمایش داده می شد .

گوگل بار دیگر برآن شد تا رضایت کاربر را جلب کند ، گوگل همواره در تلاش است تا کاربرپسند باشد به همین خاطر در این سیر تکامل سایت هایی که بیشتر به مخاطب احترام می گذارند ، در نتایج گوگل محبوب تر هستند .

مرغ مگس خوار چیست ؟

یکی دیگه از انواع الگوریتم های گوگل است منتهی این الگوریتم آینده سئو را به نوعی مشخص کرد . در آگوست ۲۰۱۳ گوگل این الگوریتم را معرفی کرد تا به کلی نتایج گوگل دستخوش تغییر بزرگی شود .

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چگونه کار می کند؟

اساس کار پرنده مرغ مگس خوار بر دقت و سرعت است.از این رو بزرگترین موتور جستجو هم تصمیم گرفته از اصل صفات این حیوان استفاده کند.

کمترین خواسته کاربر این است که وقتی یک کلید واژه را جستجو می کند در کمترین زمان بهترین و مرتبط ترین نتیجه ها در اختیارش قرار گیرد. علاوه بر نتایج مرتبط ، نمایش نتایج مترادف نیز از ویژگی های منحصر به فرد مرغ مگس خوار است.

در گذشته مدیران سایت ها برای اینکه در نتایج جستجو حضور داشته باشند ، کلمه کلیدی اصلی خود را بارها در متن تکرار می کردند ، این کار هم از کیفیت متن کم می کرد و هم خواننده را اذیت می کرد . اما این تنها راهی بود که بتوان در نتایج جستجو ظاهر شد .

اما مرغ مگس خوار با دقت و سرعت بالایی که داشت آمد تا مقاله ها را از نظر مفهوم و معنا درک کند به جای اینکه بر اساس تکرار رتبه بندی انجام شود به همین خاطر اصل محتوا به سمت مفهوم کلیدی کشیده شد تا کلمه کلیدی .

مزیت های این کار باعث شد تا گوگل منظور شما را بهتر درک کند ، به عنوان مثال کلمه سیر رو در گوگل جستجو می کنیم.

خب حالا وقتی کلمه سیر شدن را در گوگل جستجو می کنیم ، گوگل تشخیص می دهد که منظور ما از سیر شدن ، رفع گرسنگی هست و نتایجی را برای ما به نمایش می گذارد که برای ما مفید باشد .

حالا کلمه مزه سیر را جستجو می کنیم و در این جا هم گوگل تشخیص می دهد که منظور ما گیاه سیر است . به همین خاطر نتایج جستجو را به سرعت برای ما تغییر می دهد تا ما به هدفمون برسیم .

این همه دقت و سرعت در تغییر دادن نتایج و درک مفهوم جستجو شده ما توسط الگوریتم مرغ مگس خوار انجام می شود .

به این نتیجه می رسیم که وقتی ما دنبال یک کلمه هستیم و حتی خودمون هم دقیق نمیدونیم که چی برای ما خوبه گوگل به کمک ما میاد ، شاید این روز ها خیلی شنیده باشید که دنبال هر چیزی که باشید اگر از کسی بپرسید به شما خواهند گفت که گوگل کن.

مثالی از گوگل کن

به عنوان مثال شما دنبال یک کارواش خوب در شهر مشهد هستید ، بعد این رو از یک دوستتون می پرسید و اون به شما میگه که همین عبارت رو گوگل کن ، بعد از جستجو گوگل آدرس چند کارواش مشهد را به شما معرفی می کند .

این همه پیشرفت گوگل در این حوزه همه توسط مرغ مگس خوار انجام می شود .

با توجه به این گوگل مفهوم مقاله شما را متوجه می شود دیگر نیاز نیست که کلمه کلیدی را بارها تکرار کنید .

تمرکز روی کاربر به جای ربات های گوگل

یکی از مواردی که الگوریتم Hummingbird انجام می دهد این است که کاری می کند که ما تمرکز خودمون رو از ربات های گوگل برداریم و تماما روی رفتار کاربر قرار دهیم ، میخوام با یک مثال این موضوع را برای شما باز کنم .

این مطلب را هم از دست ندهید :   نکات مهم و ضروری در موردتولید محتوا استخدام

تکنیک CTR (نکته سئویی نهفته در این مثال)

تصور کنید که شما یک سایت با موضوع خرید یا فروش گوشی موبایل دارید ، حال سایت شما در جایگاه ۵ ام صفحه اول قرار دارد ، اما عنوانی که برای سئو انتخاب کرده اید یک عنوان بسیار جذاب است و تمام نکات سئو عنوان را در آن رعایت کرده اید .

همان مواردی که در آموزش سئو به صورت کامل توضیح داده ایم . حال اتفاقی که می افتد این است که مخاطبان روی سایت شما بیشتر از سایت های دیگه کلیک می کند .

اینجا الگوریتم Hummingbird وارد عمل می شود و به رفتار کاربران احترام می گذارد ، اتفاقی که می افتد شما از رتبه ۵ تا رتبه اول ارتقا پیدا می کنید و رتبه سایت های برتر رو میگیرید .

حال نکته سئویی که وجود دارد این است که اگر سایت شما در یک جایی قفل شده است و تکون نمیخورد ، یعنی ارتقا رتبه ای به دست نمی آورید . می توانید از تکنیک CTR استفاده کنید که به گوگل نشان دهید که سایت من مورد توجه کاربران است .

ارتقا سئو سایت با استفاده از الگوریتم Hummingbird

خب حالا سوال پیش میاد که ما چطوری میتونیم از این الگوریتم به نفع خودمون استفاده کنیم . تا سئو سایت ما بهبود پیدا کند .

نیاز هست تا مواردی را در سایت خودمون رعایت کنیم .

۱ . تمرکز بر مفهوم و استفاده از کلمات متنوع

حال که به طور کامل درک درستی از الگوریتم مرغ مگس خوار به دست آوردید به خوبی میدونید که تمرکز این الگوریتم بیشتر رو معناست پس می توانید از این کار الگوریتم به نفع خود استفاده کنید .

برای این کار کافی است که از کلمات مترادف و هم معنا و همچنین کلمات کلیدی طولانی تر استفاده کنید .

۲ . زمان حضور کاربر در سایت را افزایش دهید

وقتی محتوای شما مناسب کاربر باشد نرخ پرش از سایت شما کاهش پیدا می کند و همچنین زمان ماندگاری کاربر در سایت افزایش پیدا می کند .

خب چه چیزهایی باعث ماندگاری بالاتر کاربر می شود :

  • ویدئو
  • تصاویر جذاب
  • اینفوگرافی
  • آمار و نمودار
  • کامنت های کاربران

رعایت کردن این موارد باعث می شود که کاربر ماندگاری بالاتری داشته باشه . شما اگر یک ویدئو جذابی را تولید کنید ، می توانید کاربر را میخ کوب کنید در صفحه خود تا با لذت ویدئو شما را تماشا کند . البته نباید زمان ویدئو خیلی طولانی باشد که حوصله سربر شود .

تصاویر و نمودار ها هم به همین صورت باعث افزایش زمان حضور کاربر در سایت می شود . مورد جذاب بعدی کامنت های کابران است .

اگر به سایت های بزرگی مثل دیجی کالا سر زده باشید متوجه می شوید خیلی از افراد برای خواندن کامنت های دیگر افراد وارد این سایت می شوند تا بتوانند خرید خوبی را تجربه کنند .

این افراد ممکن است گاها ساعت ها در این سایت حضور داشته باشند تا نظرات همه کاربران را مطالعه کنند . به همین خاطر اگر مقاله شما طوری باشد که باعث شود کاربر برای شما نظر خود را ثبت کند ، این نظرات برای دیگران هم جذاب خواهد بود و ماندگاری آنها را افزایش خواهد داد .

۳٫ استفاده از Schema

کدهای اسکیما سایت ما را برای گوگل قابل درک تر می کنند ، انگار ما به زبان گوگل با خودش صحبت کرده ایم . استفاده از این کدها به صورت استاندارد باعث می شود که ما از الگوریتم مرغ مگس خوار به سود خود استفاده کنیم .

گراف دانش گوگل

گوگل برای اینکه بتواند رفتار شبیه کاربران داشته باشد تا بهتر منظور کاربر را متوجه شود سایت های مرجع مثل ویکی پدیا را به صورت کامل مطالعه می کند تا هر روز پایگاه دانش خود را قوی تر کند . این کار باعث می شود که درک درستی از رفتار کاربران داشته باشد و بهترین نتایج را به آن ها نمایش دهد .

جمع بندی

ما در بخش جمع بندی همیشه یک حرف تکراری را می زنیم ، همیشه به دنبال رضایت کاربر خود باشید . با استفاده از المان های داخل صفحه می تواند میزان رضایت کاربران را افزایش دهید .

ادامه مطلب

امروزه اکثر مشاغل به منظور معرفی و توسعه کسب و کار خود به طیف گسترده تری از مخاطبان، اقدام به ایجاد حساب کاربری در شبکه های اجتماعی مختلف و یا ثبت کسب و کار در گوگل مپ می کنند. حضور در فضای مجازی به صاحبان مشاغل کمک می کند تا بتوانند کسب و کار خود را به صورت رایگان به طیف گسترده ای از مخاطبان معرفی کرده و خدماتشان را به صورت آنلاین به مشتریان ارائه دهند. ثبت مکان در گوگل مپ یکی از تاثیرگذارترین اقدامات کسب و کارها در جهت معرفی خود به کاربران است که از طریق آن می توانند اطلاعات کلیدی و مهمی همچون موقعیت مکانی و یا شماره تماس خود را در اختیار مشتریان قرار دهند. با ثبت کسب و کار در نقشه گوگل می توانید مشتریان بیشتری جذب کنید و از رقبای خود پیشی بگیرید زیرا با انجام این کار در معرض دید کاربران و مشتریان هدف قرار می گیرید و در صفحه نتایج جستجوی گوگل نیز قرار خواهید گرفت. اما چگونه کسب و کار خود را در گوگل ثبت کنیم تا در دسترس کاربران قرار بگیریم؟ در ادامه این مطلب با آموزش ثبت مکان در گوگل مپ همراهتان خواهیم بود و هر آنچه که باید درباره ثبت کسب و کار در گوگل مپ بدانید را به طور کامل مورد بررسی قرار می دهیم.

گوگل مپ چیست و چه امکاناتی دارد؟

گوگل مپ (Google Map) یکی از سرویس های کاربردی و رایگان گوگل است که در سال ۲۰۰۵ طراحی و توسعه داده شد. گوگل مپ در قالب نسخه دسکتاپ و اپلیکیشن در دسترس کاربران قرار دارد و با استفاده از آن همیشه نقشه کاملی از شهرها و کشورهای مختلف دنیا را همراه خود دارید. گوگل مپ در واقع یک نقشه جامل و کامل است که با روشن کردن اینترنت و لوکیشن سرویس خود می توانید موقعیت مکانی فعلی تان را در نقشه ببینید و خیابان ها، کوچه های مورد نظرتان را به راحتی در آن پیدا کنید. گوگل مپ یک مسیریاب حرفه ای و کاربردی است که از قابلیت های کلیدی آن می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ارائه نقشه شهرها و کشورهای مختلف به همراه جزئیات کامل
  • پیدا کردن سریع و راحت آدرس ها
  • پیشنهاد مسیرهای کم ترافیک برای رسیدن به مقصد موردنظر
  • ارائه پیشنهادات جذاب برای تفریح همچون رستوران، مراکز دیدنی، تفرجگاه و غیره
  • ارائه تصویر ۳۶۰ درجه از مکان موردنظر
  • اشتراک گذاری موقعیت مکانی با دیگران
  • امکان دانلود نقشه شهرها

بنابراین گوگل مپ یکی از پرکاربردترین سرویس های ارائه شده توسط گوگل است که با استفاده از آن به نقشه کامل شهر خود دسترسی داشته و به راحتی می توانید آدرس های موردنظرتان را در آن پیدا کنید. اما گوگل مپ تنها به قابلیت های بالا محدود نمی شود و دارای یک قابلیت کاربردی جهت رشد و توسعه مشاغل نیز هست که با استفاده از آن می توانید کسب و کار خود را رونق دهید. ثبت کسب و کار در گوگل مپ مزایای بسیاری برای صاحبان مشاغل مختلف به همراه دارد که در ادامه مزایا و نحوه ثبت کسب و کار در گوگل مپ را بررسی خواهیم کرد.

مزایای ثبت کسب و کار در گوگل مپ

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم مشاغل مختلف با ثبت کسب و کار خود در گوگل مپ می توانند به طیف گسترده ای از مخاطبان هدف و مشتریان جدید دسترسی پیدا کنند. اما چطور و چگونه؟ حتما تا کنون برای شما نیز پیش آمده است که با سرچ نام یک فروشگاه، شرکت و یا مشاغل گوناگون در موتور جستجوی گوگل به اطلاعات کلی آن دسترسی پیدا کرده اید. قرار گرفتن کسب و کارهای مختلف در صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل تنها به ساخت و طراحی وب سایت خلاصه نمی شود؛ یعنی حتما برای حضور در صفحه نتایج جستجوی کاربران ملزم به ساخت سایت نیستید. طراحی وب سایت حرفه ای نیازمند زمان و هزینه قابل توجهی است که شاید برای تمامی مشاغل مقدور نباشد. ثبت کسب و کار در گوگل پیشنهاد جایگزین بسیار مناسبی برای طراحی وب سایت است که با انجام آن می توانید در صفحه نتایج جستجوی کاربران قرار بگیرید.

ثبت مکان کسب و کار در گوگل به گسترش و پیشرفت شغل شما کمک می کند و یک اقدام کاملا رایگان در جهت رشد میزان فروش و برجسته شدن بیزینس شما در نظر گرفته می شود. با ثبت کسب و کار در گوگل مپ می توانید اطلاعات کلیدی و مرتبط همچون نوع وحوزه فعالیت، موقعیت مکانی دقیق، ساعات کاری، اطلاعات تماس و آدرس شبکه های اجتماعی خود را در دسترس کاربران قرار دهید. زمانی که کسب و کار خود را در گوگل ثبت کنید، آدرس دقیق آن بر روی نقشه برای کاربران نمایش داده می شود و اطلاعات مرتبط نیز در بالای صفحه نتایج جستجو ظاهر می شوند. زمانی که کاربران یک حوزه کاری مشخص همچون گل فروشی، رستوران، هایپر مارکت، جواهر فروشی و غیره را در گوگل سرچ می کنند، این موتور جستجو به صورت خودکار تمامی مراکز موجود موقعیت مکانی فعلی و همچنین شهر کاربر را به همراه اطلاعات کلیدی آنها نمایش می دهد. بدین ترتیب تنها با ثبت حوزه کاری و اطلاعات مهم شغل خود در گوگل می توانید در صفحه نتایج جستجوی گوگل قرار بگیرید.

انواع الگوریتم های گوگل را بیشتر بشناسیم.

برخی از مهم ترین مزایای ثبت کسب و کار در گوگل مپ شامل:

  • امکان درج اطلاعات کلیدی و موردنیاز کاربران
  • قرار گرفتن در معرض دید کاربران و مشتریان جدید
  • اعتبارسازی و برجسته ساختن کسب و کار
  • جلب اعتماد کاربران
  • نمایش موقعیت مکانی کسب و کار بر روی نقشه گوگل

البته بهترین روش برای ثبت کسب و کار در موتور جستجوی گوگل، استفاده از پلتفرم رایگان Google My Business است که متاسفانه به دلیل وجود تحریم ، دسترسی به این سرویس برای کاربران ایرانی امکان پذیر نیست. به همین دلیل ثبت کسب و کار در گوگل مپ برای ایرانیان یک گزینه جایگزین محسوب می شود که مزایای بسیاری دارد. در بخش بعدی نحوه ثبت مکان کسب و کار در گوگل مپ را به شما آموزش می دهیم.

آموزش ثبت کسب و کار در گوگل مپ

برای ثبت کسب و کار در گوگل مپ به دو روش می توانید اقدام کنید که هر دو شیوه آن بسیار راحت و آسان بوده و در عرض چند دقیقه و به صورت کاملا رایگان انجام خواهد شد. همانطور که اشاره کردیم، پلتفرم Google Map در دو نسخه دسکتاپ و اپلیکیشن در دسترس کاربران قرار دارد که به صورت آنلاین می توانند از آن به منظور پیدا کردن موقعیت مکانی و آدرس های موردنظر خود استفاده کنند. ثبت کسب و کار در گوگل مپ نیز از طریق هر دو پلتفرم قابل اجرا است و مراحل دشوار و پیچیده ای ندارد. به همین منظور در این بخش نحوه ثبت کسب و کار در نقشه گوگل را مرحله به مرحله به شما آموزش خواهیم داد.

نحوه ثبت کسب و کار در گوگل با استفاده از موبایل

اپلیکیشن گوگل مپ برای سیستم عامل های اندروید و iOS عرضه شده است که به صورت رایگان قابل نصب و اجرا است. مراحل ثبت نام در این پلتفرم ها کمی با یکدیگر تفاوت دارد و به همین خاطر مراحل ثبت کسب و کار در گوگل را در هریک از آنها به صورت مجزا آموزش می دهیم. برای ثبت کسب و کار در گوگل مپ برای سیستم عامل اندروید باید مراحل زیر را طی کنید:

مرحله اول: اپلیکیشن Google Map را باز کنید

اپلیکیشن گوگل مپ به صورت پیش فرض در دستگاه های اندرویدی نصب شده است که می توانید آن را در منوی اصلی برنامه های موبایل خود پیدا کنید. در صورت عدم نصب پیش فرض گوگل مپ بر روی موبایلتان می توانید آن را از فروشگاه آنلاین Play Store گوگل دانلود کنید. پس از باز کردن این برنامه باید با وارد کردن حساب Gmail و رمز عبور به حساب کاربری خود وارد شوید و یا اکانت خود را برای ثبت کسب و کار در آن ایجاد نمایید.

مرحله دوم: مراجعه به منوی جانبی

پس از باز کردن برنامه در قسمت بالا سمت چپ آن سه خط افقی مشاهده می کنید که با لمس این گزینه، منوی جانبی گوگل مپ برای شما باز می شود.

مرحله سوم: انتخاب گزینه Add a missing place

پس از باز کردن منوی جانبی حال باید گزینه Add a missing place را انتخاب کنید تا صفحه ای تحت عنوان Add a place جهت درج اطلاعات موردنیاز و مرتبط با کسب و کارتان برای شما باز شود. این گزینه برای درج جزئیات بیشتر آدرس است.

مرحله چهارم: وارد کردن اطلاعات اولیه

در این مرحله باید اطلاعات موردنیاز در بخش های مختلف را وارد نمایید که در ابتدا باید نام کسب و کار (Name) را به صورت کامل بنویسید. پس از آن باید با لمس گزینه Category حوزه فعالیت کسب و کار خود را به صورت انگلیسی مشخص کنید و سپس وارد بخش Location شوید و موقعیت مکانی دقیق بیزینس خود را وارد نمایید.

مرحله پنجم: افزودن اطلاعات تکمیلی

پس از وارد کردن اطلاعات اولیه و ضروری می توانید برخی اطلاعات مازاد همچون شماره تماس، آدرس شبکه های اجتماعی، وب سایت، روزها و ساعات کاری، تصاویر فروشگاه و یا شرکت، زمان شروع به کار و غیره وارد نمایید تا کاربران به راحتی بتوانند هر آنچه که نیاز دارند را از طریق گوگل مپ پیدا کنند.

مرحله ششم: ارسال اطلاعات

پس از تکمیل بخش های موردنیاز باید اطلاعات وارد شده را جهت ثبت در گوگل مپ ارسال کنید و منتظر دریافت ایمیل مبنی بر تایید و یا رد درخواست خود باشید. این ایمیل معمولا ظرف یک الی دو روز برای شما ارسال خواهد شد. در صورت تایید اطلاعات، کسب و کار شما در گوگل مپ ثبت شده و در صفحه نتایج جستجوی کاربران نمایش داده می شود.

مراحل ثبت کسب و کار در گوگل مپ برای سیستم عامل iOS نیز به شرح زیر است:

مرحله اول: دریافت اپلیکیشن Google Maps

در گوشی های آیفون بر خلاف گوشی های اندرویدی، اپلیکیشن گوگل مپ به صورت پیش فرض نصب نشده است. اما مشکلی نیست و شما به راحتی می توانید این اپ را از App Store به صورت رایگان دانلود و نصب نمایید.

مرحله دوم: جستجوی مکان موردنظر

پس از نصب گوگل مپ، برنامه را باز کرده و مکان دقیق فروشگاه و یا شرکت خود را در نوار جستجوی بالا سرچ کنید و پس از پیدا کردن موقعیت مکانی مورد نظر خود بر روی نوار اطلاعاتی که در پایین صفحه نمایش داده می شود، ضربه بزنید تا آدرس شما با جزئیات نمایش داده شود.

مرحل سوم: انتخاب گزینه Add a Missing Place

در این مرحله با انتخاب گزینه Add a Missing Place می توانید اطلاعات موردنیاز همچون نام کسب و کار، مکان دقیق، حوزه فعالیت، شماره تماس، عکس و غیره را اضافه کنید.

مرحله چهارم: ارسال اطلاعات

پس از درج اطلاعات موردنیاز باید نماد هواپیما در گوشه سمت راست بالای صفحه را لمس کنید و منتظر دریافت ایمیل از سوی گوگل مپ باشید تا اطلاعات شما را در صفحه نتایج جستجو قرار دهد.

برای ثبت کسب و کار در گوگل مپ از طریق دسکتاپ کامپیوتر نیز باید مراحل زیر را طی کنید:

مرحل اول: ورود به وب سایت گوگل مپ

برای ثبت کسب و کار در نقشه گوگل با استفاده از کامپیوتر ابتدا باید با اکانت Gmail خود وارد حساب گوگل شوید و اگر حسابی ندارید نیز یک حساب جیمیل برای خود ایجاد کنید. پس از ورود با جیمیل نیز وب سایت https://www.google.com/maps را باز کنید. نکته مهمی که در این مرحله باید به آن توجه داشته باشید این است که حتما زبان گوگل مپ خود را به فارسی تغییر دهید زیرا بر اساس تغییرات ایجاد شده در الگوریتم گوگل، افزودن آدرس برخی شهرهای ایران به صورت انگلیسی غیرفعال شده است.

مرحله دوم: افزودن آدرس

پس از ورود به سایت باید آدرس فروشگاه یا شرکت خود را در نقشه گوگل وارد کنید. برای انجام این کار نیز می بایست در بخش جستجوی گوشه سمت چپ صفحه، نام خیابان و یا محله موردنظر خود را پیدا کنید.

مرحله سوم: انتخاب گزینه Add a Missing Place

پس از پیدا کردن موقعیت مکانی موردنظر باید به قسمت پایین صفحه مراجعه کرده و گزینه Add a Missing Place را انتخاب کنید. پس از آن یک صفحه برای شما باز می شود که شامل گزینه های مختلفی برای افزودن اطلاعات تکمیلی همچون نام کسب و کار، حوزه کاری، آدرس دقیق، شماره تماس، ساعات کاری، افزودن تصویر و تاریخ شروع فعالیت کسب و کار است که با تکمیل این بخش ها می توانید کسب و کار خود را به صورت دقیق در نقشه گوگل ثبت نمایید.

مرحله چهارم: ارسال اطلاعات

در مرحله آخر نیز باید اطلاعات خود را جهت دریافت تایید برای گوگل مپ ارسال کنید و منتظر پاسخ آن باشید. گوگل مپ در صورت تایید اطلاعات، کسب و کار شما در نقشه ثبت می کند و در صفحه نتایج جستجو قرار می گیرید.

همانطور که خواندید روش های ثبت کسب و کار در گوگل مپ در دستگاه های مختلف تقریبا مشابه است و تنها در برخی جزئیات با یکدیگر تفاوت دارند. با این حال هر سه روش در نهایت منجر به ثبت مکان و سایر اطلاعات کلیدی شما در گوگل خواهد شد.

چرا مکان من در گوگل مپ ثبت نمیشود؟

یکی از سوالات رایجی که توسط کاربران در رابطه با ثبت کسب و کار در گوگل مپ پرسیده می شود این است که چرا مکان من در گوگل مپ ثبت نمیشود و برای برطرف کردن این مشکل باید چه کاری انجام دهم؟ ثبت نشدن موقعیت مکانی کسب و کار شما در گوگل دلایل متعددی دارد که در این بخش به چندین مورد از متداول ترین علل عدم ثبت آن اشاره می کنیم:

  • عدم ثبت آدرس به صورت دقیق و بدون غلط املایی
  • واقعی نبودن آدرس
  • اعتبار پایین حساب کاربری گوگل
  • عمومی بودن نام کسب و کار
  • نوپا بودن کسب و کار
  • اعتبار مکانی پایین (Location Authority)

هریک از این موارد منجر به ثبت نشدن محل کسب و کار شما در گوگل می شوند که برای برطرف کردن آنها باید دقت بیشتری در ثبت اطلاعات داشته باشید و از صحت آنها نیز اطمینان حاصل کنید. آدرس هایی که به زبان محاوره و با جملات عامیانه (همچون بعد از کارخانه، جنب سوپرمارکت) نوشته می شوند، قطعا صلاحیت تایید از سوی گوگل مپ را ندارند. بنابراین در هنگام ثبت آدرس خود حتما به نوشتن جزئیات مرتبط و عدم استفاده از جملات عامیانه توجه داشته باشید.

جمع بندی

ادامه مقاله در سایت منبع