ترفندهای سریع و آسان در مورد نقد و بررسی کتاب به همراه نمونه های کاربردی

بیشتر مواقع، نقد کتاب های دانشگاهی و آموزشی بر عهده دانش آموزان و دانشجویان گذاشته می شود تا مهارت های تحلیلی دانش آموز با تفسیر و برداشت یک کتاب خاص، توسعه داده شده و تقویت شود.

برخی از دانش آموزان و دانشجویان به دلیل اینکه درک کافی از تولید محتوای انتقادی برای کتاب و ندارند، انجام این کار را بسیار سخت و حتی استرس آور و چالش برانگیز دانسته و فکر می کنند که هرگز نمی توانند از عهده ی مناسب برای نقد کتاب بربیایند.

تولید محتوا-بازاریابی محتوا

اگر شما هم به عنوان یک دانش آموز/ دانشجو، در نگارش متن انتقادی با این مشکلات روبرو هستید، تا پایان مقاله همراه ما باشید تا چند نکته ارزشمند در زمینه انجام راحتتر و سریعتر نگارش را به شما ارائه دهیم. ابتدا بیایید این کار را با تعریف واضح نقد کتاب و مقایسه تفاوت های ‘گزارش نویسی برای کتاب’ و ‘نقد کتاب’ شروع کنیم.

گزارش کتاب چیست؟

یک ‘گزارش کتاب’ خلاصه ای عینی از کتاب را به مخاطب ارائه می دهد. برخلاف یک نقد کتاب، ‘گزارش نویسی برای کتاب’ بر ارائه نکات اصلی ترکیب محتوا به مخاطب متمرکز است.

یک گزارش کتاب، ایده های اصلی نویسنده را مورد تاکید قرار داده و جزئیات کافی از وقایع و موضوعات مختلف کتاب را در اختیار خوانندگان قرار می دهد تا آنها بتوانند راحتتر تصمیم بگیرند که آیا این کتاب ارزش خواندن دارد یا نه.

ایده

نقد کتاب چیست؟

اما یک ، از همان کتاب یک توصیف و ارزیابی انتقادی به مخاطب ارائه می دهد.

هدف اصلی یک نقد کتاب، ارائه خلاصه ای از مطالب عنوان شده در کتاب به مخاطب و ارزیابی صریحی از نظرات خوانندگان پیشین کتاب به کسانی است که هنوز آن کتاب را نخوانده اند.

به عبارت دیگر، نهایی ترین و مهمترین هدف یک منتقد کتاب این است که مطالعه یک اثر خاص را به خوانندگان بالقوه پیشنهاد داده یا برعکس، گروهی از مخاطبین را از مطالعه کتابی که برایشان مناسب نیست، منصرف کند.

ساختار یک گزارش کتاب شبیه به ساختار یک نقد و بررسی کتاب است، با این تفاوت مهم که در مورد دوم شما نه تنها باید متن را تجزیه و تحلیل کنید، بلکه باید به مخاطبان خود مطالعه کتاب مورد نظر را (در صورت لزوم) پیشنهاد داده و آن کتاب را تایید؛ ارزیابی و توصیه کنید.

چگونه می توان ساختار منسجمی در نقد و بررسی کتاب ایجاد کرد؟

بسیاری از دانشجویان در نگارش محتوای مناسب برای نقد کتاب مشکل دارند، فقط به این دلیل که تصوری از چگونگی ساختار یک مرور کتاب نداشته و نمی دانند چه مواردی را باید در متن انتقادی خود بگنجانند.

در ادامه، نمونه ای از ساختار یک نقد کتاب ایده آل، آورده شده است. توضیحات واضح و دقیقی برای هر بخش قرار داده شده تا شما راحتتر بتوانید نقد و بررسی کتاب مورد نظر خود را طبق نکات زیر برنامه ریزی کنید:

عنوان:

شما باید عنوان مقاله و به دنبال آن مشخصات کامل کتابشناسی را در نقد و بررسی خود ارائه دهید.

مقدمه:

مقدمه باید یک پاراگراف بوده و شامل اطلاعات ریشه ای و برخی از موضوعات مهم باشد. حتماً یک بیانیه کلی قوی و یک شروع جذاب برای جلب نظر خوانندگان داشته باشید.

متن یا خلاصه:

تعداد پاراگرافهای متن اصلی و حجم کلی نقد کتاب را معلم/ استاد/ مدیر آموزشی مشخص می کند. به عنوان یک قاعده، شما باید یک یا دو پاراگراف را به خلاصه ای از مطالب متن؛ یک پاراگراف را به بیان نقاط ضعف کتاب و یک پاراگراف را به بیان نقاط قوت آن اختصاص دهید.

تجزیه؛

تحلیل و ارزیابی: در این قسمت باید تفسیر انتقادی از کتاب ارائه داده و مشخص کنید که نویسنده چقدر به اهدافی که در نظر داشته، رسیده است. این بخش باید به سوالات زیر پاسخ دهد:

  • آیا سبک نویسنده موثر؛ قابل درک؛ جذاب و یا بااقتدار است؟
  • آیا نویسنده به اهدافی که برای خود تعیین کرده، دست پیدا کرده است؟
  • چگونه می توانیم برداشت کلی خود از متن را ارزیابی کنیم؟ (آیا به نظر شما این کتاب، کسل کننده؛ جذاب؛ سرگرم کننده یا محرک است؟)
  • نقاط قوت و ضعف کتاب چیست؟ آیا استدلال های نویسنده، قانع کننده است؟
  • آیا شما مطالعه این کتاب را به افراد دیگر پیشنهاد می کنید؟
  • چگونه می توان ساختار منسجمی در نقد و بررسی کتاب ایجاد کرد؟

نتیجه گیری:

بند پایانی یک نقد کتاب، توافق مختصری است که باید نتیجه و هدف پایانی کتاب را به روشی کاملاً منطقی بیان کند. شما به عنوان یک منتقد باید در قسمت نتیجه گیری، به مخاطب بگویید آیا باید این کتاب را بخواند یا خیر. البته باید مطمئن شوید که نتیجه گیری شما کاملاً به این قسمت محدود شده است.

هنگام نوشتن یک متن مناسب نقد کتاب، باید مراقب بروز مشکلات زیر باشید!

هنگام نگارش مقالات علمی، احتمال رخ دادن مشکلات فراوانی وجود دارد. شما باید با این مشکلات آشنا بوده و سپس، از بروز آنها در متون نگارشی خود جلوگیری کنید.

  • شما نباید به نوشتن یک خلاصه ساده اکتفا کنید! بلکه باید متن را تجزیه و تحلیل کرده؛ مهم ترین نکات آن را بیان کرده و متن را ارزیابی و قضاوت کنید.

  • بر اساس اهداف نویسنده، متن او را نگارش کنید نه طبق اهداف خود! شما حق ندارید متن را به خاطر اینکه آنقدرها که شما فکرش را می کردید متفاوت نیست، قضاوت کنید! سعی کنید اهداف و مقاصد نویسنده را درک کرده و میزان دستیابی او به این اهداف را قضاوت کنید.

  • به استدلالهای اصلی و مهم متن اشاره کنید. لازم نیست همه مباحث را در نقد و بررسی خود پوشش دهید! از جا دادن کل کتاب در نقد خود، خودداری کنید.

  • در استفاده از نقل قول ها، افراط نکنید! یادتان باشد مقاله خود را تبدیل به یک مجموعه بزرگ از نقل قول های نویسنده نکنید!

  • نیمه پر لیوان را ببینید و فقط روی بر روی نقص ها و معایب کتاب، تمرکز نکنید. هر اثر هنری دارای شکاف های خاصی است؛ اما شما به عنوان یک منتقد، نباید فقط به نکات منفی کتاب توجه نکنید. واقع بین باشید و انتقادات خود را به حداقل برسانید.

ادامه مطلب

همیشه برای نقد کتاب یا ری ویونویسی (book review)، سعی کنید نظر و افکار صادقانه و دقیق خود را بیان کنید، چه این کتاب را دوست داشته باشید و چه نداشته باشید! تا مردم بتوانند کتاب های جدیدی پیدا کنند که مناسب آن ها باشد.

برای دادن جواب صادقانه به این سوال، باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

این مطلب را هم از دست ندهید :   ترفندها و راهکارهای نوآورانه برایسایت پادکست

۱٫ برای ریویونویسی، با دو جمله توصیف کنید که کتاب درباره چیست؟

اگر این کتاب بخشی از یک مجموعه باشد، این موضوع را حتما ذکرکنید، و اینکه به خواننده بگویید برای لذت بردن از این کتاب می تواند کتاب های دیگر این مجموعه را نیز بخواند.

۲٫ در نقد کتاب، درمورد نکات خاصی که در مورد کتاب دوست دارید، بحث کنید.

در نقد کتاب یا ری ویونویسی، روی افکار و احساسات خود در مورد داستان کتاب و نحوه بیان آن تمرکز کنید. برای این کار، می توانید به چند سوال زیر پاسخ دهید:

  • شخصیت مورد علاقه شما در این کتاب چه کسی بود و چرا؟

  • آیا شخصیت ها، احساسات واقعی و جذابی را به شما منتقل می کردند؟

  • آیا داستان کتاب تا پایان، شما را غافلگیر کرد؟

  • قسمت مورد علاقه شما در کتاب چه بود و چرا؟

  • آیا انواع خاصی از صحنه ها به طور ویژه ای خوب نوشته شده بودند؟ به عنوان مثال: صحنه های غم انگیز؛ صحنه های پرتنش؛ صحنه های مرموزانه و…؟

  • آیا کتاب باعث خندیدن یا گریه کردن شما شده است؟

  • آیا داستان کتاب شما متحول کرد و باعث درس گرفتن شما از آن شد؟

۳٫ در نقد کتاب، هر آنچه را که در مورد کتاب دوست نداشتید را ذکر کنید.

در نقد کتاب (مرور کتاب)، درباره اینکه چرا فکر می کنید این کتاب برای شما مفید نبود، صحبت کنید. مثلا:

  • آیا دوست داشتید که پایان کار غم انگیز و تلخ نباشد، چون این نوع پایان ها را ناامید کننده می دانید؟

  • آیا نگرانی؛ اهمیت دادن و علاقمند بودن در مورد یک شخصیت اصلی برای شما کار سختی بود و می توانستید دلیل آن را بفهمید؟

  • آیا داستان کتاب برای شما خیلی ترسناک بود یا روی موضوعی تمرکز داشت که برای شما جالب نبود؟

۴٫ نقد و بررسی خود در مورد کتاب را جمع بندی کنید.

و یا اینکه آیا کتاب یا سریالی وجود دارد که کتاب را با آن مقایسه کنید؟ نقد و بررسی خود در مورد کتاب را جمع بندی کنید و البته می توانید نقد و بررسی کتاب را در قالب ارائه کنید و به این شکل مخاطبان دیگری را نیز جذب کتاب کنید.

همچنین خوب است مقاله را نیز مطالعه کنید.

ادامه مطلب در سایت منبع

شما باید ایده هایی برای بازاریابی محتوای B2B را پیدا کنید تا بتوانید از طریق وبلاگ نویسی، برند خود را تبدیل به تأثیرگذاران در صنعت خود جای دهید. انتشار محتوای B2B در وب برای جذب مشتریان احتمالی که در موقعیت خرید هستند، برای آغاز به کار شرکت هایی با مناسب است.

بازاریابی

با این حال، برای اکثر مشاغل، دنیای افرادی که در حال حاضر علاقمند به خرید هستند، یا در حال تحقیق فعال در مورد خرید هستند و همچنین دنیای موضوعاتی که این افراد به دنبال تحقیق هستند، بسیار کوچک و محدود است. پس از چند سال، بسیاری از بازاریابان محتوا احساس می کنند که توانایی آن ها برای افزایش مخاطبان به پایان رسیده است، زیرا آن ها فقط به دنبال تعامل و جذب مشتریانی هستند که در حال حاضر در موقعیت آماده به خرید قرار دارند.

در این مقاله در مورد موضوعات زیر توضیح خواهم داد:

  • چگونه مشتریان احتمالی را قبل و بعد از خرید در موقعیت‏های مختلف جذب کنید؟

  • چگونه از طریق وبلاگ نویسی، برند خود را در گروه تأثیرگذاران بر صنعت خود قرار دهید؟

روزنامه نگاران، پادکسترها، دانشجویان، اساتید، برگزارکنندگان کنفرانس، سایر بازاریابان، محققان، وبلاگ نویسان و مشتریان احتمالی شما، حتی وقتی در مورد محصولات تحقیق نمی کنند، دائماً در حال جستجوی موضوعات مختلف هستند.

وظیفه سئو این است که بهترین محتوا را در وب داشته باشد تا صفحات شما در نتایج جستجوها رتبه بندی کسب کنند. این نوع محتوا موجب ایجاد لینک های ورودی طبیعی، آگاهی از برند و اعتماد می شود.

ممکن است افراد با برند شما مواجه شوند و از طریق یک برنامه وبلاگ نویسی سئو قوی به شما اعتماد کنند. در آینده، ممکن است آن ها به عنوان یک عامل اصلی در بازاری باشند که یک دیدگاه یا حتی دیدگاه تأثیرگذار (مانند یک همکار یا مشاور) داشته باشند، بنابراین برند شما در رقابت بالاتر خواهد کرد.

چگونه بازاریابی محتوای B2B را برای کسب نفوذ در صنعت انجام دهیم؟

هنگام برنامه ریزی برای محتوای B2B وبلاگ خود و تصمیم برای نوشتن، به نکات زیر توجه کنید:

  • یک روزنامه نگار در صنعت شما ممکن است در مورد چه موضوعاتی بنویسد.

  • برای یافتن چه اطلاعاتی ممکن است در گوگل جستجو کند.

سعی کنید یک گزارش تحقیقاتی ایجاد کنید که برای پاسخ به سوا و قرار گرفتن در صفحه اول نتایج جستجو مناسب است. این گزارش می‏تواند شامل نقل قول ها، جداول، نمودارها، شکل‏ها، لیست های بالت دار، لیست های شماره گذاری شده باشد.

  • برای پاسخ به سؤال بهترین منبع وب باشید.

در تصویر زیر لیستی از ایده های تأیید شده وبلاگ از دنیای فناوری اطلاعات شرکت ها است که تقریباً در هر صنعتی قابل استفاده هستند که برای موفقیت وبلاگ نویسی B2B سئو کاربردی هستند.

Information Technology-فناوری اطلاعات

  • درباره موضوعی که در حال ترند شدن است یا به زودی ترند خواهد شد، بنویسید

این یک پیشنهاد مناسب برای ایجاد محتوای B2B است، اما به سختی می‏توان تشخیص داد که یا به زودی ترند می شود. کنفرانس ها، و گزارش های تحلیلگران منابع خوبی برای جستجوی ایده ها هستند.

درباره موضوعاتی که در کنفرانس ها مورد بحث قرار گرفته است یا قرار است مورد بحث قرار بگیرند، بنویسید. وقتی شخصی در کنفرانسی حضور دارد و مفهوم جدیدی از یک صنعت را در آن کنفرانس مطرح می شود، ممکن است در حالی که سخنران هنوز در حال ارائه مطالب خود است، از طریق تلفن خود در گوگل تحقیق کند.

شما با داشتن محتوا در مورد موضوع کنفرانس، در بالای نتایج جستجو برای توضیح اینکه ‘موضوع X چیست ‘ قرار خواهید گرفت و در آن لحظه این امر می تواند برای آن شخص بسیار مهم باشد. نکته مهم اینجاست: اکثر کنفرانس ها عنوان جلسات خود را قبل و پس از آن مشخص می کنند. لیستی از ۲ یا ۳ کنفرانس برتر صنعت خود را تهیه کنید و همچنین لیست عناوین جلسات سال های گذشته و آینده را بررسی کنید. فهرست جلسات را برای یافتن موضوعات یا کلمات کلیدی به دقت بخوانید.

محتوای B2B را با توجه کلمات کلیدی خود ایجاد کنید. شرکت کنندگان در کنفرانس قرار است در جلساتی شرکت کنند تا مانند خوانندگان مجله هواپیمایی مقاله ای را بخوانند. این موقعیت باعث ایجاد عناوین ‘هوشمندانه، خلاقانه و طنزگونه ‘ در محتوا می شود.

این مطلب را هم از دست ندهید :   بایدها و نباید ها در موردتگ آلت

خلاقیت و نوآوری

  • درباره موضوعات بحث شده در پادکست‏ها بنویسید

آن ها روی ایده ها و موضوعات خاصی متمرکز می شوند و دائماً ایده های خود را تقویت می کنند. ممکن است یک مهمان پادکست ۲ یا ۳ بار در مورد یک مفهوم جدید صحبت کند؛ بنابراین کاربر قبل از تصمیم برای جستجو در گوگل، در مورد موضوع یا ایده موردنظر اطلاعات کسب کند. اگر یک وبلاگ نویس سئو بتواند در موضوعی که شخص دیگری آن را تبلیغ می کند، رتبه بالایی را کسب کند، شانس موفقیت شما در مورد آن موضوع به شدت افزایش می یابد.

  • درباره موضوعات موجود در چرخه تبلیغ و یا آنچه تحلیلگران روی آن متمرکز هستند، بنویسید

در دنیای فناوری اطلاعات، ابزاری عالی برای مشاهده سریع موقعیتی است که تحلیلگر برای اولین بار روی موضوعی متمرکز شده است. وقتی Gartner، Farrester یا هر شرکت تحلیلگر دیگری تصمیم بگیرد روی موضوعی خاص و جدید وقت بگذارد، باید مطمئن شود حجم جستجو افزایش می یابد. یک مثال عالی در مورد واژه ” AIOps است که توسط Gartner ابداع شد تا جایگزین موضوعی با عنوان تجزیه و تحلیل پیش بینی کننده عملیات IT، شود.

Gartner در ابتدا آن را به عنوان ‘عملیات فناوری الگوریتمیک ‘ ، اما بعداً آن را به ‘هوش مصنوعی برای عملیات فناوری اطلاعات ‘ تغییر داد.

Artificial intelligence-هوش مصنوعی

می توانید ببینید چگونه ”AIOps درنتیجه تلاش های Gartner رشد کرده است: یک متخصص سئوی باهوش در یک گام جلوتر می تواند بر اساس مراحل چرخه تبلیغات محتوای B2B طولانی و دنباله دار را آماده کند. هنگامی که موضوعی هنوز در مرحله راه اندازی یک نوآوری، ایجاد محتوا در مورد ‘ X موضوع چیست ‘ مهم است؛ زیرا این موضوع همان موضوعی است که کاربران به دنبال آن هستند. هنگامی که موضوعی خیلی جدید است و بسیار مطرح می شود، یک وبلاگ نویس می تواند شروع به ایجاد محتوای B2B کند تا در اوج رتبه بندی قرار گیرد.

  • درباره ‘ترندهای ‘ عمومی بنویسید

محققان اطلاعات مربوط به ترندها را دوست دارند. با این حال، گردآوری از منابع دیگر و مقایسه آن ها برای ایجاد محتوا در مورد ترندهای مطرح شده در صنعت شما، ، نسبتاً آسان است و موجب یک دیدگاه جامع تر از یک منبع می شود.

به عنوان مثال، برای یک شرکت IT، عبارت های رایجی که ممکن است کاربران به دنبال آن باشند شامل موارد زیر است

• ترندهای هزینه های فناوری اطلاعات

• روندهای بودجه فناوری اطلاعات

• روندهای رشد SaaS

در لینک ارائه شده در بالا، وبلاگی معرفی شده است که یک فروشنده نرم افزار دارای رتبه ۱ ارگانیک است و از Gartner، Forbes، Business Wire و MarketWatch هم برتر است. افرادی که در مورد این موضوعات تحقیق می کنند ممکن است برای اولین بار، یک برند را پیدا کنند و آن را به عنوان یک سایت معتبر یا حتی معتبرتر از سایر وب سایت های رتبه بندی شده بدانند. یکی از ویژگی‏های جستجوی ارگانیک این است که نشان می دهد یک برند باید قابل اعتماد و معتبر باشد تا در فضای رقابتی رتبه برتر را کسب کند. اغلب اوقات مردم به قابلیت گوگل برای ارائه محتوای B2Bمعتبر اعتماد می کنند، بنابراین اگر به عنوان یک برند معتبر شناخته شوید، توسط گوگل مورد تأیید قرارگیرید.

  • درباره تحقیقات بنویسید

هرساله گزارش های تحقیقاتی توسط بسیاری از سازمان ها منتشر می شود. وبلاگ نویسان و متخصصان سئو به همراه خبرنگاران، پادکسترها و سایر سازندگان رسانه ها می توانند این نوع محتوا را آماده کنند و محتوایی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند و گزارش یافته های تحقیق را به صورت محتوای B2B ارائه دهند.

  • درباره کنفرانس های خاص و منحصر به فرد بنویسید

یک راه عالی برای جذب مخاطبین مناسبی که در موقعیت خرید نیستند، کمک به آن ها در برنامه ریزی و تحقیق در مورد کنفرانس های آینده یک صنعت است. به عنوان مثال، یک کنفرانس بزرگ و مهم در صنعت فناوری اطلاعات است.

با جستجوی سریع گوگل برای این عبارت، مشاهده می‏کنید که خود گوگل ۴ لینک اصلی ارگانیک را در اختیار دارد؛ اما ۴ لینک بعدی و آخرین لینک ارگانیک در اختیار سایت های دیگر است: TechCrunch، ZDNet، Quartz و BMC Software.

این وب سایت ها که توسط گوگل کنترل نمی شوند، بر روی موضوع جالبی که گوگل برای رویداد خود ایجاد کرده است، سوار هستند.

حتماً به این نکته توجه کنید که چه رویدادهایی برای چشم انداز کسب و کار شما و صنعت شما بسیار مهم هستند. شما باید محتوایی را ایجاد کنید که به کاربران کمک می کند تا برای رویدادهای آینده برنامه ریزی کنند یا آنچه را که اخیراً در این رویداد اعلام شده یا اتفاق افتاده است، پوشش دهد.

  • • درباره کنفرانس های عمومی در صنعت خود بنویسید

یک تاکتیک عالی در مورد محتوای B2B نوشتن در مورد کنفرانس های خاص است؛ اما یک روش عالی دیگر نوشتن در مورد کنفرانس های عمومی در صنعت شما است. به عنوان مثال، کسی که به دنبال کنفرانس های DevOps است یا خود یک سازمان دهنده کنفرانس است، یا در حال تصمیم گیری برای شرکت در یک کنفرانس است.

در هر حالت ایجاد یک پست جامع و کامل از کنفرانس های برتر در مورد صنعت شما می تواند یک مسیر عالی برای تمام مخاطبان موردنظر شما باشد.

  • درباره کتاب ها، پادکست ها و اینلوئنسرها بنویسید

بسیاری از افراد باهوش و تأثیرگذار در یک صنعت کتاب می خوانند. ایجاد محتوای B2B در مورد تحقیق درباره یک کتاب، می‏تواند یک تاکتیک عالی برای جذب آنها به خرید باشد. علاوه بر این کتاب ها منبع خوبی برای گرفتن ایده های عمومی برای محتوا هستند. شما می توانید در هر یک از کتاب های موردنظر جداگانه بنویسید، مانند نقد و بررسی کتاب DevOps ژن کیم، پروژه phoenix، یا می توانید درباره انواع کتاب های عمومی بنویسید.

در BMC Software، کتاب فروخته نمی شود، اما هرکسی که در جستجوی کتاب هایی در حوزه تحولات دیجیتال است فرصتی پیدا می‏کند تا پیام این وب سایت و برند آن را در برابر سایر رقبا مشاهده کند. هر صنعت دارای یک مجموعه از کتاب ها و نویسندگان، پادکست ها و پادکسترها و اینفلوئنسرهای مختلف دیگر است که شما می توانید در مورد آن ها بنویسید.

نتیجه گیری

امیدوارم ایده های ارائه شده در این مقاله نقطه شروعی برای برنامه ریزی و تحقیقات شما در حوزه محتوای B2B برای شما باشند.

حتماً توجه کنید تا محتوای شما، برند شما را در مسیر خرید مشتریانی هدایت کند که به دنبال خرید نیستند؛ زیرا از این طریق شما موقعیتی را ایجاد می‏کنید که آن ها تصمیم به خرید می‏گیرند، شما را می‏شناسند و به شما اعتماد می‏کنند. حتماً به متن محتوای B2B خود توجه کنید تا مطلبی را ایجاد کنید که در بین تولیدکنندگان محتوا و متخصصان صنعت متداول است.

ادامه مطلب