تکنیک ها و روش های خلاقانه برای سیستم مدیریت محتوا – کامل ترین آموزش

سیستم های مدیریت محتوا (CMS) از زمان به وجود آمدن زبان های برنامه نویسی همچون PHP تبدیل به یکی از قدرتمندترین ابزارهای توسعه وب در اینترنت شده اند.

در بازاری که وب سایتها بایستی سریع تر و آسانتر ساخته شوند، بسیاری از توسعه دهندگان وب در حال روی آوردن به CMSهای منبع باز (open source) هستند تا کار خود را پیش ببرند. متاسفانه، امروزه هزاران CMS در حوزۀ وب وجود دارد و یافتن مورد مناسب به کاری دشوار تبدیل شده است.

در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که چگونه می توانید CMS مناسب خود را برای هر پروژه پیدا کنید.

سیستم محتوا CMS چیست؟

سیستم مدیریت محتوا (CMS) یک برنامه تحت وب است که از یک پایگاه داده (معمولاً MySQL) یا روش های دیگر برای ایجاد، ویرایش و ذخیره محتوای HTML به شکلی قابل کنترل استفاده می کند.

محتوا در قسمت مدیریت برنامه تحت وب (که بخش مدیریت – Backend – نامیده می شود) ایجاد و ویرایش می شود. سپس، محتوای تولید شده بر روی سایت (که ظاهر وب سایت – Frontend – نامیده می شود) برای مشاهده بازدیدکنندگان قرار می گیرد.

پیش از این در مقاله ای به نام “ سیستم مدیریت محتوا ( CMS ) چیست و چرا باید به آن اهمیت داد؟ “ به طور مفصل در مورد سیستم مدیریت محتوا صحبت کرده ایم.

  • چرا باید از CMS استفاده کرد؟

چند دلیل احتمالی برای استفاده از سیستم مدیریت محتوا وجود دارد، اما دلیل اصلی استفاده از CMS این است که ایجاد و ویرایش محتوا ساده و آسان شود. توسعه دهندگان اغلب فراموش می کنند که این هدف اصلی CMS است و در جستجو برای قابلیت های بیشتر و بیشتر، باعث زمین گیر شدن خود یا مشتریان شان می شوند.

محتوا فقط شامل متن نمی شود. گاهی اوقات، محتوایی که شما در یک سایت نیاز دارید ممکن است فرم تماس یا سیستم احراز هویت کاربر باشد. هنر این است که یک CMS در عین داشتن قابلیت، استفاده از آن برای شما یا مشتریانتان آسان باشد. یک CMS خوب به شما امکان می دهد که زمان بیشتری را برای طراحی ظاهر وب سایت و سپس پیاده سازی برنامه های افزودنی (extensions و یا plugin ) یا قابلیت ها اختصاص دهید.

اشتباهات رایج در انتخاب سیستم های مدیریت محتوا

انتخاب یک CMS برای افراد ناشی

قبل از هر چیز، توسعه دهندگانی که برای مشتریان خود، وب سایت می سازند باید به خاطر داشته باشند که همه افراد به اندازه شما در زمینه تکنولوژی تخصص ندارند. حتی اگر یک CMS پیدا کرده اید که دوستش دارید و به خوبی جواب می دهد، این مسئله تنها در صورتی اهمیت دارد که سایت را برای خودتان طراحی کنید.

مهم ترین ویژگی در وب سایت آن است که ببینید آیا مشتری می تواند همانطور که انتظار دارد از سایت استفاده کند. بنابراین، در دراز مدت، اگر یک CMS با واسط مدیریتی (admin interface) ساده انتخاب کنید و حتی اگر مجبور باشید آن را برای تطابق با نیازهای مشتری شخصی سازی کنید، برای سلامتی خودتان بهتر خواهد بود.

کامیونیتی و ارتباطات هرچه بزرگتر، بهتر!

مراقب CMS هایی باشید (خواه متن باز و خواه غیره) که تعداد زیاد کاربرانشان را دلیلی برای ترغیب شما به استفاده از سیستم خود می دانند. فریب وعده وجود یک جامعه کاربری بزرگ و کمک کننده و برنامه های افزودنی یا افزونه های زیبا را نخورید. این یک تله است!

اینکه تعداد زیادی از افراد از یک CMS استفاده می کنند دلیلی بر خوب بودن آن نیست. انتخاب یک CMS صرفاً به خاطر سیل عظیم کاربرانش، یک اشتباه خیلی بزرگ است. برای مثال سیل عظیمی از کاربران از ووکامرس وردپرس برای فروشگاه استفاده میکنند آیا انتخاب این فروشگاه ساز، برای هر نوع فروشگاهی، واقعا کار درستی است؟

دلیل دیگری که افراد اینگونه CMS ها را انتخاب می کنند این است که می بینند جامعۀ عظیمی از توسعه دهندگان یا حجم بزرگی پول در پشت یک برنامه تحت وب قرار دارد.

راه رفتن با یک کوتوله!

همواره مطمئن شوید که CMS انتخابی شما برنامه های افزودنی و قابلیت های مورد نیازتان را داراست. بسیاری از اوقات، ممکن است به یک CMS امیدوارکننده برخورد کنید اما تا موقعی که مطمئن نشده اید قابلیت های مورد نیازتان را دارد بر روی آن سرمایه گذاری نکنید. متاسفانه برخی از بهترین CMSهای موجود هنوز در حال توسعه هستند.

تحقیق نکردن

همیشه قبل از انتخاب CMS تحقیق کنید! به سایت هایی که CMS ها را به عنوان مثال معرفی کرده اند سر بزنید. به مدیران آن سایت ها ایمیل بفرستید و در مورد نقاط ضعف و قوت آن CMS از آن ها پرس و جو کنید. با توسعه دهندگان صحبت کنید و ذهن بازی داشته باشید.

با این حال، زمانی فرا می رسد که باید مقداری زمان صرف کنید تا سیستم را تست کرده و یک سایت بسازید. قبل از اینکه قولِ استفاده از این سیستم را به مشتری بدهید، این کار را برای خودتان بکنید. گاهی، برنامه ای افزودنی یا ماژولی را پیدا می کنید که فکر می کنید به خوبی جواب می دهد اما پس از آزمایش آن متوجه می شود که عیب هایی اساسی دارد. گاهی اوقات نیز متوجه می شوید که باید برای داشتن یک ماژول مناسب پول خرج کرده و آن را بخرید.

در یک CMS باید به دنبال چه چیزی بود؟

می توان ویژگی های زیادی را در یک سیستم مدیریت محتوا جستجو کرد. در اینجا برخی از مهم ترینِ آن ها ذکر شده اند :

  • نصب سریع و آسان
  • واسط مدیریتی(کاربری) ساده
  • توسعه سریع و آسان قابلیت های اضافی در CMS
  • دستکاری سادۀ قالب
  • جامعه کاربران کمک کننده
  • مستندات مناسب

شاید این برخلاف انتظار باشد، اما شما باید به دنبال یک CMS باشید که بهترین جذابیت طراحی را برای شما دارد. داشتن یک طراحی جذاب یکی از بهترین شاخص هایی است که نشان می دهد واسط کاربرپسند است.

اما همواره به یاد داشته باشید که باید قبل از صرف وقت و انرژی بر روی یک سیستم در مورد آن تحقیق کنید.

توسعه سیستم های مدیریت محتوای منبع باز با سرعتی فزاینده در حال وقوع است. به طور پیوسته، سیستم های تازه ای پا به عرصۀ ظهور می گذارند و بسیاری از این سیستم ها امیدوارکننده به نظر می رسند. غول های دنیای CMS مانند WordPress ، Joomla و Drupal هر روز در حال تغییر و بروزرسانی هستند و با تغییرات زیادی که اعمال می شود روز به روز کاربرپسندتر می شوند.

پیش از این در مقاله برای راه اندازی وب سایت، آیا به یک سیستم مدیریت محتوا نیاز داریم؟ در مورد سیستم های مدیریت محتوای وردپرس، جوملا و دروپال مختصرا توضیحاتی ارائه دادیم، در مقاله بعد در رابطه با سیستم های مدیریت محتوای فروشگاهی مجنتو ، ووکامرس وردپرس و پرستاشاپ توضیحاتی را به تفصیل منتشر خواهیم نمود.

نتیجه گیری

همواره به خاطر داشته باشید که قبل از وقت گذاشتن روی یک CMS در مورد آن تحقیق کنید. فراموش نکنید که هدف اصلی یک CMS این است که خلق و ویرایش محتوا را ساده و آسان کند.

هرگز تجربۀ کاربر را فدای قابلیت نکنید. این موارد در بازاریابی اینترنتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. موارد عنوان شده را به خاطر داشته باشید تا تجربۀ بهتری در کار با سیستم های مدیریت محتوا داشته باشید.

بازاریابی

محتوای کامل در سایت منبع

توضیحاتی در مورد بهترین سیستم مدیریت محتوا

اگر جزء آن دسته از افراد می باشید که در زمینه دیجیتال مارکتینگ () فعالیت می کنید و یا قصد دارید کسب و کار خود را به صورت آنلاین توسعه دهید، با واژه هایی مثل ، ، و در نهایت سیستم مدیریت محتوا آشنا می باشید.

بازاریابی دیجیتال-تجارت الکترونیک-دیجیتال مارکتینگ

اگر به دنبال آشنایی بیشتر و شناخت بهترین سیستم مدیریت محتوا هستید، با ما همراه باشید تا بعد از با بهترین سیستم مدیریت محتوا آشنا شوید. برای راه اندازی یک سایت بدون کد نویسی و بروز رسانی آسان و راحت جهت سئو یا بهینه سازی سایت، نیازمند یک سیستم مدیریت محتوای حرفه ای می باشیم.

بهره وری-بهینه سازی

شناخت بهترین سیستم مدیریت محتوا

سایت ساز ها یا سیستم های مدیریت محتوا ابزارهایی بسیار قدرتمند برای طراحی و مدیریت سایت هستند که استفاده از آنها سال هاست که آغاز شده و هر روز بر تعداد افرادی که از این ابزار استفاده می کنند، افزوده می شود.

هر کدام از سایت سازها دارای قالب ها و افزونه یا پلاگین های اختصاصی بوده، بدین ترتیب بهتر است قبل از انتخاب سیستم مدیریت محتوا، آن را از نظر داشتن قالب و پلاگین بررسی کنیم تا بتوانیم بهترین سیستم مدیریت محتوا را شناسایی کرده و برای راه اندازی سایت مورد نظر از آن استفاده نماییم. شناخت بهترین سیستم مدیریت محتوا نیازمند یک سری تحقیقات بوده تا از این طریق بتوان کاربردی و موثر را پیدا کرد.

برای مثال باید بدانیم کاربران اینترنت بیشتر از چه نوع سیستم مدیریت محتوا بهره می برند. کسب اطلاعات در این زمینه و داشتن یک سری آمار و ارقام به ما کمک می کند تا بتوانیم راحت تر از قبل بهترین سیستم مدیریت محتوا را بشناسیم. ابتدا بهتر است به طور مختصر با سیستم مدیریت محتوا و کاربر آن آشنا شویم، سپس به معرفی فاکتورهای یک cms می پردازیم تا در نهایت بتوانیم بهترین سیستم مدیریت محتوا را شناسایی کنیم.

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

سیستم مدیریت محتوا در واقع یک سیستم نرم افزاری است که به کمک ابزارهای بسیار زیادی که در اختیار کاربران قرار می دهد، می توان بدون اینکه دانش و اطلاعات خاصی در زمینه برنامه داشت، سایت مورد نظر خود را راه اندازی کرد. معمولا به سیستم های مدیریت محتوا سایت ساز نیز گفته می شود، زیرا به راحتی و و با کمترین دانش فنی نیز می توان به کمک آنها طراحی سایت انجام داد.

سایت هایی که با استفاده از cms راه اندازی می شوند، از نظر کیفیت و سفارشی سازی تفاوت خاصی با سایت هایی که به صورت کد نویسی طراحی می شوند، ندارند. این موضوع به خاطر وجود افزونه های بسیار متنوع و امکان سفارشی سازی قالب ها است. بدین ترتیب سایت هایی که توسط انواع سایت ساز طراحی می شوند، هیچ گونه نقص و کمبودی ندارند، البته باید به یک موضوع نیز توجه کرد و آن هم استفاده از بهترین سیستم مدیریت محتوا است.

برخی از سیستم های مدیریت محتوا محدودیت زیادی در حوزه قالب و افزونه دارند، چنین cms هایی نمی توانند به طور کامل نیاز کاربران را برآورده کنند. افزونه های بسیار زیادی برای هر کدام از سیستم های مدیریت محتوا طراحی شده و در اختیار کاربران قرار گرفته اند. برخی از این افزونه ها رایگان بوده و برای استفاده از بعضی افزونه ها نیز باید هزینه ای پرداخت شود.

معمولا اغلب افراد با افزونه های رایگان سایت خود را راه اندازی و مدیریت می کنند، البته این موضوع بستگی به انتخاب سیستم مدیریت محتوا داشته و برای همه cms ها یکسان نیست. با توجه به توضیخاتی که ارائه شد، متوجه می شویم که نیاز است بهترین سیستم مدیریت محتوا را بشناسیم در تا در زمان نیاز از آن برای طراحی و مدیریت محتوای سایت خود از آن بهره مند شویم.

ویژگی های بهترین سیستم مدیریت محتوا کدامند؟

تسهیل در انجام امور مختلف

یکی از ویژگی های بارز بهترین سیستم مدیریت محتوا، راحت تر شدن طراحی یا راه اندازی سایت و همچنین راحت تر شدن تولید، انتشار و مدیریت محتوا است.

با استفاده از یک سیستم مدیریت محتوای خوب و حرفه ای به راحتی می توان یک محتوای با کیفیت و استاندارد از نظر سئو را تولید کرده و طبق تقویم محتوایی آن را بر روی سایت منتشر کرد. با تنظیم تاریخ و ساعت انتشار می توان نظم خاصی به انتشار محتوا بخشید و این موضوع در آینده می تواند به ایندکس سریع و منظم محتوای سایت کمک کند.

تولید محتوا-بازاریابی محتوا

امکان تولید و انتشار محتوا در سایت

سیستم مدیریت محتوای خوب فضایی در اختیار کاربران قرار می دهد تا بتوانند به راحتی محتوای مورد نظر را به صورت مستقیم در سایت تولید کرده و پس از تنظیمات و ویرایش های لازم، آن را بر روی سایت منتشر نمایند.

این کار سبب می شود تا زمان کمتری برای تولید و انتشار محتوای سایت صرف شود. با توجه به اینکه کار با سیستم های مدیریت محتوا ساده است، همه افراد می توانند به راحتی تولید و انتشار محتوا بر روی سایت را یاد گرفته و آن را انجام دهند.

امکان دسته بندی کردن محتوا

یکی از موضوعاتی که دارای اهمیت بسیار زیادی است، زیاد بودن محتوای سایت ها است. گاهی اوقات تعداد صفحات بی شماری در یک سایت ایجاد می شود که هر کدام از این صفحات به موضوعات مختلفی پیرامون حوزه کاری مربوط به سایت می پردازند.

زیاد بودن محصولات در یک سایت و همچنین زیاد شدن صفحات یک سایت، ممکن است باعث بروز بی نظمی در محتوای سایت شود. امکان دسته بندی محتوا کمک می کند تا بتوان نظم خاصی به محتوای سایت بخشید و این موضوع کمک می کند تا دسترسی به محتوای مورد نظر برای کاربران نیز بسیار راحت تر شود.

ویرایش کردن محتوا

یکی از قابلیت هایی که بهترین سیستم مدیریت محتوا در اختیار کاربران قرار می دهد، امکان ویرایش محتوا است.شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که قبل از انتشار و یا حتی بعد از انتشار محتوا بر روی سایت متوجه مشکلات، ضعف ها و یا نواقصی در محتوا شده اید.

در صورتی که امکان ویرایش محتوا وجود نداشته باشد، برای همیشه آن محتوا بر روی سایت می ماند و افراد زیادی از آن بازدید می کنند. این موضوع می تواند تاثیر منفی بر روی اعتماد سازی داشته باشد موجب کاهش مشتریان یک سایت شود. بدین ترتیب ویرایش محتوا یکی از مزایای بهترین سیستم مدیریت محتوا محسوب می شود.

اعتماد سازی-جلب اعتماد

امکان شخصی سازی

معمولا بهترین سیستم مدیریت محتوا باید امکان شخصی سازی را برای کاربران مهیا سازد. به همین خاطر است که اغلب سیستم های مدیریت محتوا به صورت متن باز طراحی می شوند. متن باز بودن سیستم های مدیریت محتوا کمک می کند تا کاربران بتوانند با استفاده از افزونه یا پلاگین های موجود، امکاناتی را به cms اضافه نمایند. این ویژگی باعث شده تا هر فردی بر اساس نیازهای خود بتواند یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی داشته باشد.

امکان توسعه و بروز رسانی

بهترین سیستم مدیریت محتوا معمولا باید یک تیم قدرتمند داشته باشد تا همیشه بر روی نقاط ضعف cms کار کنند و نسبت به رفع این نقاط ضعف اقدام نمایند. عرضه آپدیت های جدید و بروز رسانی سیستم مدیریت محتوا کمک می کند تا به راحتی بتوان تغییرات تیم پشتیبانی را بر روی سیستم مدیریت محتوا اعمال کرد. به همین خاطر است که همیشه باید از آخرین نسخه سیستم مدیریت محتوا استفاده کرد تا مشکلی برای سایت به وجود نیاید.

امنیت

قطعا برای کسب و کارهای بزرگ امنیت حرف اول را می زند. بدین ترتیب بهترین سیستم مدیریت محتوا از نظر بسیاری از کاربران cms هایی هستند که امنیت بیشتری داشته باشند.

ارائه آپدیت های جدید می تواند تا حدودی بر روی افزایش ایمنی سیستم مدیریت محتوا تاثیر گذار باشد. برطرف نمودن باگ های امنیتی از دیگر اقداماتی است که می تواند امنیت سیستم مدیریت محتوا را افزایش دهد. Cms هایی که امنیت لازم را ندارند، گزینه مناسبی حتی برای کسب و کارهای کوچک هم نیستند.

مقایسه آماری برای شناخت بهترین سیستم مدیریت محتوا

تقریبا می توان گفت همه همه فاکتورهایی که به عنوان ویژگی های بهترین سیستم مدیریت محتوا بیان شد را وردپرس دارد، زیرا بیشترین تنوع را در قالب و افزونه یا پلاگین دارد.

از طرفی دیگر شرایطی را فراهم کرده تا به راحتی بتوان تولید، انتشار و حتی ویرایش محتوا را در محیط داشبورد انجام داد. از نظر امنیت نیز یکی از بهترین سیستم های مدیریت محتوای دنیا محسوب می شود و همیشه تیم پشتیبانی آپدیت جدید طراحی کرده تا بتوان سیستم مدیریت محتوای ورد پرس () را به روز نگه داشت.

سخن پایانی

با توجه به مواردی که به آنها اشاره شد و طبق تصویری که در بالا قرار گرفته، بیش از ۶۱ درصد کل سایت های جهان با استفاده از سایت ساز وردپرس طراحی شده اند. بدین ترتیب وردپرس توانسته با اختلاف زیادی خود را به عنوان بهترین سیستم مدیریت محتوا در جهان معرفی کند.

گزینه بعدی که در جدول مشخص شده، جوملا است که تنها کمتر از ۵ درصد کاربران یعنی دقیقا ۴٫۸ سایت ها با استفاده از جولا راه اندازی و مدیریت شده اند. این اختلاف خود گویای همه چیز است و مشخص می کند که وردپرس توانسه است همه نیازهای کاربران را شناسایی کرده و تیم پشتیبانی بر روی آنها کار کرده تا توانسته رضایت کاربران را جلب کند.

وردپرس به خاطر انعطاف پذیری بالا، نصب و راه اندازی راحت و سریع، قابلیت بروز رسانی خودکار، محیطی ساده و کاربر پسند، متن باز بودن، وجود پلاگین های قدرتمند و رایگان، تم ها و پوسته های متنوع و.. توانسته خود را تبدیل به بهترین سیستم مدیریت محتوا در دنیا نماید.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ترفندها و ایده های خلاقانه برایخدمات تبلیغاتی

ادامه خواندن در سایت منبع

توضیحاتی درباره سیستم مدیریت محتوا cms

شاید این سوال در ذهن برخی از افراد به وجود آید که منظور از cms چیست؟ در پاسخ به این سوال بهتر است به عبارت کامل آن یعنی اشاره کنیم. اگر بخواهیم به طور ساده، سلیس و روان این عبارت را معنا کنیم، می توان عبارت «سیستم مدیریت محتوا» را برای آن نام برد. به همین خاطر در این مطلب از آن با عنوان سیستم مدیریت محتوا cms یاد می کنیم. بدین ترتیب هیچ گونه ابهامی برای شما دوستان و همراهان گرامی باقی نمی ماند.

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

را می توان یک سیستم نرم افزاری بسیار قدرتمند دانست که از آن با نام سامانه نرم افزاری نیز یاد می شود. سامانه مدیریت محتوا توسط یک تیم یا مجموعه کاملا حرفه ای طراحی شده است، به همین خاطر معمولا ضعف های بسیار کمی داشته و این ضعف های کوچک را نیز اعضای تیم پشتیبانی سامانه مدیریت محتوا پس از بررسی های فراوان، طی یک بروز رسانی برطرف می کنند.

بدین ترتیب برای استفاده از سیستم مدیریت محتوا جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد و همه افراد بدون هیچ گونه محدودیتی می توانند برای راه اندازی و مدیریت محتوای سایت خود از یک cms استفاده نمایند. در واقع چرخه تولید تا انقراض یک صفحه اینترنتی در سیستم مدیریت محتوا cms انجام می شود.

هنگامی که یک محتوا بر روی سایت منتشر می شود، یک صفحه اینترنتی ایجاد خواهد شد. صفحه اینترنتی را می توان پس از گذشت مدت زمانی حذف کرده و یا تا زمان وجود وب سایت، آن صفحه را نیز حفظ کرد. بدین ترتیب حتما برای مدیریت آسان، راحت و سریع یک وبسایت، نیاز به سیستم مدیریت محتوای حرفه داریم تا بتوانیم این کار را بدون هیچ گونه مشکل خاصی انجام دهیم.

معرفی انواع سیستم مدیریت محتوا

  • وردپرس

سال هاست که به عنوان یک سیستم مدیریت محتوا cms فعالیت خود را آغاز کرده و طی این سال ها نیز تغییر و تحولات گسترده ای را تجربه کرده است. وردپرس به طور رایگان در اختیار عموم قرار گرفته و بر مبنای زبان برنامه نویسی طراحی شده است.

وجود هزاران پلاگین برای وردپرس شاید یکی از بارز ترین ویژگی های آن نسبت به سایر سامانه های مدیریت محتوا باشد. هیچ گونه المان اضافه های در قسمت مدیریت وردپرس مشاهده نمی کنید، همین موضوع باعث سادگی کار با این سیستم مدیریت محتوا شده است. امنیت بالا و امکان سفارشی سازی باعث شده تا محبوبیت وردپرس هر روز نسبت به روز قبل بیشتر شود.

  • جوملا

یکی دیگر از سامانه های مدیریت محتوا که استفاده از آن برای عموم بسیار راحت و کاربردی است، جوملا است. این سیستم مدیریت محتوا بر مبنای زبان php طراحی شده و در حال حاضر به طور کاملا رایگان قابل دسترسی است.

برای راه اندازی و مدیریت محتوای هر نوع سایتی می توان از جولا بهره مند شد و هیچ گونه محدودیتی بابت استفاده از آن وجود ندارد. شاید مشکلاتی مثل کمبود قالب و کمی پیچیده بودن استفاده از آن را بتوان از اصلی ترین معایب جولا دانست.

  • دروپال

از دیگر نمونه های سیستم مدیریت محتوا که تا حدودی در بین عموم افراد آشنا به دیجیتال مارکتینگ شناخته شده است، می توان به دروپال اشاره کرد. شاید نسبت به وردپرس و جولا استفاده کمتری از دروپال می شود، اما با این وجود مشتریان ثابت خود را داشته و توانسته خدمات راضی کننده ای را نیز برای آنها فراهم سازد.

دروپال به صورت کاملا رایگان و تحت زبان برنامه نویسی پی اچ پی طراحی شده است. دروپال با ارائه بیش از ۶۰۰۰ افزونه مفید و کاربردی توانسته جایگاه بسیار خوبی را در بین کاربران اینترنتی پیدا کند. نبود قالب مناسب و کافی یکی از بزرگترین موانع استفاده بیشتر از دروپال بوده و در صورت رفع این مشکل، قطعا در آینده این سامانه حرف بیشتری برای گفتن خواهد داشت.

آیا سیستم مدیریت محتوا ایرانی هم وجود دارد؟

شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد چرا همه سیستم های مدیریت محتوا که از آنها استفاده می کنیم، مربوط به کشورهای خارجی بوده و هیچ گونه سیستم مدیریت محتوا cms ایرانی عملا مشاهده نمی شود. این موضوع بیشتر به خاطر قدرت بسیار زیادی است که سامانه های مدیریت محتوای خارجی پیدا کرده اند، البته سیستم های مدیریت محتوای ایرانی هم طراحی شده و می توان از آنها نیز استفاده کرد.

  • آپادانا

آپادانا یکی از بهترین سامانه های مدیریت محتوای ایرانی محسوب می شود. با استفاده از آپادانا می توان به راحتی یک سایت را راه اندازی کرده و همچنین مدیریت محتوای آن را انجام داد. هیچ گونه محدودیتی در مورد نوع محتوا وجود ندارد و می توان محتوای متنی، گرافیکی، صوتی و تصویری را توسط سیستم مدیریت محتوا cms آپادانا تحت کنترل قرار داد.

آپادانا هم قابلیت ماژول پذیری دارد و هم استفاده از آن بسیار ساده و راحت است. بدین ترتیب برای مدیریت حرفه ای محتوا گزینه ای بسیار مطلوب به شمار می رود.

  • پارس نیوک نسخه ۲

یکی دیگر از نمونه های سیستم مدیریت محتوای ایرانی که بسیار هم مورد توجه قرار گرفته است، پارس نیوک نسخه ۲ است. این سیستم مدیریت محتوای متن باز به صورت کاملا رایگان و بدون هیچ گونه هزینه خاصی در اختیار کاربران قرار گرفته است. همه قابلیت هایی که یک سیستم مدیریت محتوای حرفه ای باید داشته باشد را پارس نیوک نسخه ۲ برای کاربران خود فراهم کرده است.

  • سیستم جامع مدیریت محتوای ملی ایران

یکی دیگر از cms بومی ایران که توانسته درصد رضایت را در بین مخاطبان خود افزایش دهد، سیستم جامع مدیریت محتوای ملی ایران است. این سامانه بسیار مدرن و پیشرفته بوده که این موضوع باعث شده تا مدیریت محتوای سایت را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

کار با سیستم جامع مدیریت محتوای ملی بسیار ساده و راحت بوده و نیازی به دانش برنامه نویسی ندارد. کیفیت بالا و کارایی بسیار خوبی که این سیستم دارد، تقریبا فرد را از سیستم های مدیریت محتوای خارجی بی نیاز می کند. بدین ترتیب افرادی که تمایل به استفاده از یک سیستم مدیریت محتوای ملی دارند، می توانند از این سامانه بیشترین بهره را ببرند.

بهترین سیستم مدیریت محتوا cms کدام است؟

بسیاری از افراد در هنگام انتخاب سیستم مدیریت محتوا، شاید با این سوال در ذهن خود مواجه شوند که بهترین سیستم مدیریت محتوا cms کدام است؟ پاسخ به این سوال برای اهل فن بسیار ساده است، هر چند سیستم های مدیریت محتوای بسیار خوبی طراحی شده و امروزه چندین cms از سوی کاربران انتخاب می شود اما چیزی که واضح، برتری قاطع وردپرس نسبت به سایر سیستم های مدیریت محتوای موجود است.

وردپرس توانسته است شرایط و امکاناتی را برای کاربران فراهم نماید که هر فردی که یک بار از آن استفاده کرده، شاید هرگز به این موضوع فکر نکرده باشد که روزی از یک سیستم مدیریت محتوا cms دیگر استفاده کند. این موضوع به خاطر وجود قالب های بسیار زیاد و رایگان برای این سیستم مدیریت محتوا است.

از طرفی دیگر افزونه های بسیار زیاد و متنوعی که به صورت رایگان و غیر رایگان برای کاربران فراهم شده، وردپرس را به یک غول در این عرصه تبدیل کرده و شاید نه تنها در حال حاضر، بلکه تا سال های سال نیز رقیبی برای وردپرس پیدا نشود.

سیستم مدیریت محتوا cms اختصاصی

همه سیستم های مدیریت محتوا که تا به حال در مورد آنها صحبت کردیم، عمومی بوده و هر فردی می تواند به راحتی از آنها استفاده نماید. البته با یک سری افزونه می توان خصوصی سازی را برای آنها انجام داد اما باز هم برخی از کسب و کارها به خاطر نیاز به سیستم مدیریت محتوای خاص، نمی توانند از آنها بهره مند شوند.

در چنین شرایطی چاره کار طراحی سیستم مدیریت محتوای اختصاصی است. سیستم مدیریت محتوای اختصاصی باید توسط یک تیم حرفه ای طراحی سایت انجام شود تا کیفیت و کارایی لازم را داشته باشد. سیستم مدیریت محتوای اختصاصی از صفر تا صد طراحی شده و هر نوع امکاناتی که برای مدیریت محتوای یک سایت خاص نیاز باشد را می توان در آن جای داد.

شاید کمی از نظر زمان و هزینه با سیستم های مدیریت محتوای رایگان تفاوت داشته باشد اما نتیجه ای که در پایان حاصل می شود، کاملا کاربردی و موثر است.

البته طراحی سیستم مدیریت محتوا برای بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی مقرون به صرفه نیست زیرا با cms های رایگان کار بسیاری از وبسایت ها انجام می شود و نیازی به قابلیت و امکانات خاص نیست. به همین خاطر استفاده از سیستم های مدیریت محتوای اختصاصی به همه کسب و کارها توصیه نمی شود.

کلام آخر

از خدمات دیگر این سایت می توان به اشاره کرد که برای بهینه سازی یک وب سایت امری ضروری محسوب می شود. شما می توانید برای مشاهده و سایر خدماتی که توسط این سایت ارائه می شود می توانید به منوی هزینه و زمان مراجعه نمایید.

هیچ فرقی نمی کند که کدام سیستم مدیریت محتوا را برای مدیریت محتوای سایت خود می پسندید، در صورت نیاز به cms اختصاصی نیز این امر امکان پذیر است. بدین ترتیب افرادی که قصد ورود به دنیای دیجیتال را دارند، راحت تر از هر زمان دیگری می توانند کار خود را شروع کنند.

ادامه مطلب در سایت منبع

طراحی سیستم مدیریت محتوا

طراحی سیستم مدیریت محتوا سالهاست که در حال انجام است و نمی توان گفت چیز بسیار جدیدی است، زیرا از سال ۱۹۹۰ شرکت های معتبر در زمینه طراحی و توسعه سایت های اینترنتی موفق به طراحی سیستم مدیریت محتوا شده اند و در حال حاضر عموم افراد می توانند از این سیستم ها برای مدیریت محتوای سایت خود بهره برده و بدون نیاز به کد نویسی می توانند در سایت خود را مدیریت کنند.

اولین سیستم مدیریت محتوا بوده که که تحقیقات و اقدام برای ساخت آن از سال ۱۹۹۸ آغاز شد. با ورود این سیستم مدیریت محتوا به بازار استقبال خوبی از آن شد و شرکت های بزرگ طراحی سایت این موضوع را درک کردند که چنین ابزارهایی می تواند در آینده کمک بسیار زیادی به افراد مختلف برای مدیریت وبسایت خود بکند.

با توجه به اینکه دانش برنامه نویسی بسیار تخصصی بوده و اغلب افراد با آن آشنایی ندارند، سیستم های مدیریت محتوا می توانند گزینه بسیار خوبی برای افرادی که دانش برنامه نویسی ندارند یا در این زمینه آماتور بوده، باشد.

اگر به موضوعات مرتبط به بازاریابی محتوا علاقمند هستید ممکن است مقاله ی ‘ ‘ هم برایتان جذاب باشد.

کاربرد سیستم مدیریت محتوا

در حال حاضر برای راه اندازی اغلب سایت از سیستم های مدیریت محتوا استفاده می شود، برخی از این سیستم ها در دسترس همگان بوده اما بعضی از آنها اختصاصی می باشند. چنانچه یک فرد یا شرکتی تخصص لازم در زمینه طراحی وبسایت را داشته باشند، می تواند به طراحی سیستم مدیریت محتوا اختصاصی پرداخته و مطابق با نیازهای خود یک طراحی نماید.

چنین سیستم هایی کیفیت بسیار مطلوبی دارند و معمولا به صورت سفارشی سازی شده طراحی می شوند. البته امکان برخی از تغییرات در سیستم های مدیریت محتوا آماده نیز وجود دارد و می توان بر اساس نیاز خود تغییراتی در آنها ایجاد کرد.پ

دانش لازم برای طراحی سیستم مدیریت محتوا

افرادی که راحی سیستم مدیریت محتوا را انجام می دهند، باید دانش کافی در حوزه های مختلف را داشته باشند. نبود دانش و تجربه لازم قطعا طراحی سیستم مدیریت محتوا را با شکست مواجه می سازد.

بدین ترتیب نیاز است افرادی که می خواهند سیستم مدیریت محتوای حرفه ای طراحی نمایند، ابتدا سرفصل هایی که در ادامه به طور خلاصه به آنها پرداخته می شود را بیاموزند و بعد از آن در صورت تمایل اقدام به طراحی سیستم مدیریت محتوا نمایند.

  • آشنایی با انواع کدهای css و html

کدهای و را می توان از مهمترین و پایه ای ترین کدها در زمینه طراحی سایت دانست. هر فردی که بخواهد طراحی سایت و یا طراحی سیستم مدیریت محتوا را به صورت کاملا حرفه ای انجام دهد، به عنوان الفبای کار باید با این کدها آشنایی پیدا کند.

شاید در ابتدا آشنایی با کدها کمی مشکل به نظر برسد، اما افرادی که این کار را شروع می کنند، در مدت زمانی نه چندان زیاد به طور کاملا حرفه ای با انواع کدهای html و css آشنا می شوند و از آنها استفاده می کنند.

  • انتخاب قالب مناسب

قالب های آماده بسیار زیادی برای طراحی انواع سایت و سیستم مدیریت محتوا وجود دارد. بر اساس دانش و تجربه شخصی باید بهترین قالب ها را شناسایی کرده و بر اساس نیاز خود از آنها استفاده کرد. ریسپانسیو بودن یکی از شروط استفاده از قالب ها است. با توجه به اهمیت بسیار زیادی که ریسپانسیو بودن دارد، حتما باید از قالب هایی که ریسپانسیو هستند استفاده شود.

  • انتخاب پلاگین های مناسب

پلاگین های در طراحی سایت و همچنین طراحی سیستم مدیریت محتوا بسیار مهم هستند. برای اینکه بتوان یک سیستم مدیریت محتوا را طراحی کرد، نیاز است ابتدا این پلاگین ها را به خوبی بشناسیم و با نحوه استفاده از آنها نیز آشنایی داشته باشیم. اینکه چکار کنیم تا در یک صفحه این پلاگین ها با هم تداخل نداشته باشند نیز از جمله مواردی به شمار می رود که دارای اهمیت بسیار زیادی است.

  • آشنایی با Easyphp

آشنایی با و پایگاه داده از دیگر مواردی بوده که می تواند به طراحی سیستم مدیریت محتوا کمک کند. چگونگی نصب Easyphp و همچنین آشنایی کامل با پایگاه داده php و وب سرور و همچنین چگونگی ساخت پایگاه داده و جدول های مورد نیاز در Mysql می تواند در ساخت cms یا سیستم مدیریت محتوا تاثیر فراوانی داشته باشد.

  • چگونگی کار با Dreamweaver و نحوه ساخت پروژه

افرادی که می خواهند سیستم مدیریت محتوا طراحی کنند، باید با محیط آشنایی کامل داشته باشند و بدانند چگونه می توان پروژه ای جدید را ایجاد کرد تا بتوان یک سایت راه اندازی نمود.

  • شناخت کامل ملزومات php برای طراحی سیستم مدیریت محتوا

شناخت زبان برنامه برای هر فردی که قصد دارد طراحی سایت و سیستم های مدیریت محتوا را انجام دهد، لازم است. دستورات حلقه ای و شرطی که در زبان برنامه نویسی php وجود دارد کمک می کند تا بتوان از آنها به صورت بهینه و در مواقع نیاز استفاده کرد. ریزه کاری های بسیاری در php وجود دارد که تسلط به آنها می تواند به همه افرادی که قصد طراحی سیستم مدیریت محتوا را دارند، کمک کند.

  • ساخت صفحه Login

برای اینکه مدیریت وبسایت به راحتی قابل انجام باشد، نیاز به یک صفحه Login است. امنیت این صفحه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. شناخت کامل Session ها در PHP می تواند در ساخت صفحه Login بسیار مفید باشد. پنل مدیریت باید هم ساده و کاربر پسند باشد تا همه افراد بتوانند به راحتی از آن استفاده نمایند.

  • راه اندازی مرکز آپلود

آپلود فایل ها بهتر است در یک صفحه ساده انجام شود تا کاربران برای این کار با مشکل خاصی روبرو نشوند. معمولا این صفحه باید امکان حذف فایل ها و اینکه چقدر حجم اشغال شده و چه حجمی در دسترس است را در اختیار کاربران قرار دهد.

نحوه تبدیل قسمت های مختلف یک قالب آماده به سیستم مدیریت محتوا

همه پلاگین ها و سایر محتویات صفحه باید تبدیل به cms شوند تا بتوان یک سیستم مدیریت محتوای حرفه ای و کاربردی را راه اندازی نمود. این کار نیاز به دانش و تجربه بالایی داشته و افرادی که مبتدی بوده نمی توانند این کار را به راحتی انجام دهند. بهتر است همه مراحل طراحی سیستم مدیریت محتوا را به شرکت ها یا افرادی که تجربه کافی در این زمینه را دارند، واگذار کنیم.

  • اضافه کردن امکاناتی مثل درگاه خرید و یا سبد خرید

    سبد خرید

معمولا یک سیستم مدیریت محتوا باید بتواند نیازهای کاربران را برآورده سازد. درگاه خرید و سبد خرید از جمله امکاناتی بوده که خصوصا سایت های فروشگاهی به آن نیاز دارند و بدون آن نمی توانند خدمات مناسبی را به مشتریان خود ارائه نمایند. بدین ترتیب بهتر است سیستم مدیریت محتوا دارای چنین امکاناتی برای کاربران باشد.

  • آشنایی با اصول سئو

رعایت اصول در هنگام کد نویسی دارای اهمیت بسیار زیادی است. در صورتی که کدهای نوشته شده سیستم مدیریت محتوا بر اساس قوانین سئو نوشته شوند، کمک زیادی به سئو یا بهینه سازی سایت می نمایند.

بدین ترتیب نیاز است افرادی که برای طراحی سیستم مدیریت محتوا انتخاب می شوند، تخصص کافی در سئو نیز داشته باشند. عدم آشنایی با سئو می تواند طراحی سایت و سیستم مدیریت محتوا را با مشکل مواجه سازد.

افرادی که طراحی سایت و سیستم مدیریت محتوا را انجام می دهند، بهتر است با ابزارهای مورد نیاز برای سئو سایت نیز آشنایی کامل داشته باشند.

یکی از مهمترین و کاربردی ترین ابزارهای مورد نیاز برای سئو سایت، است. گوگل وبمستر یا سرچ کنسول ابزاری بسیار قدرتمند برای سئو سایت بوده که کار با آن بسیار ساده است.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ترفندها و ایده های هوشمندانه برایاکانت های طنز و سرگرمی

ادامه مطلب در سایت منبع

توضیحاتی در مورد مقاله سیستم مدیریت محتوا

مقاله سیستم مدیریت محتوا می تواند برای افرادی که هیچگونه آشنایی با cms نداشته یا افرادی که می خواهند بیشتر از قبل با سیستم مدیریت محتوا و اهمیت استفاده از آن و همچنین امکانات سیستم مدیریت محتوا آشنا شوند، مناسب است. پیشنهاد می شود اگر با آشنا نیستید ابتدا مقاله های مرتبط به این مبحث را مطالعه کنید.

اگر یک سرچ ساده در گوگل انجام دهید، مقالات بی شماری در مورد سیستم مدیریت محتوا و خواهید دید، به همین خاطر سعی ما بر این است تا مقاله سیستم مدیریت محتوا به گونه ای تنظیم شود که برای بازدیدکنندگان مفید باشد. اول از بهر چیزی نیاز است بدانیم سیستم های مدیریت محتوا چه کاری انجام می دهند و چه افرادی از آنها استفاده می کنند.

چرا به سیستم مدیریت محتوا نیاز داریم؟

پس از اینکه با سیستم مدیریت محتوا آشنا شدیم، لازم است بدانیم علت نیاز ما به چیست. بعد از این موضوع نیاز است توضیحات مفصلی پیرامون امکانات یک سیستم مدیریت محتوای حرفه ای ارائه شود. هر کدام از سیستم های مدیریت محتوا دارای امکانات مخصوص هستند، البته در برخی امکانات نیز با هم وجه اشتراک دارند.

پس از آشنایی با امکانات، نیاز است با ویژگی های سیستم های مدیریت محتوا نیز به خوبی آشنا شویم. بدین ترتیب تا به اینجای کار متوجه شده اید که در مقاله سیستم مدیریت محتوا قرار است چه موضوعاتی را بررسی کنیم. حال با صبر و حوصله ما را همراهی کنید تا هر کدام از موضوعات به صورت مفصل و موشکافانه بیان شود.

سیستم مدیریت محتوا چه کاری انجام می دهد؟

سیستم مدیریت محتوا یا content management system یک نرم افزار از پیش طراحی است که یک تیم برنامه نویسی قدرتمند آن را طراحی و برای عموم افراد قابل استفاده کرده است. سیستم های مدیریت محتوا دارای امکانات و ویژگی های بسیار زیادی هستند تا بتوانند همه افرادی که از این سیستم استفاده می کنند را راضی نگه دارند.

هر گونه مشکلی که یک سیستم مدیریت محتوا داشته باشد، توسط تیم پشتیبانی همان cms در ورژن جدیدی که ارائه می شود، برطرف می گردد. در مقاله سیستم مدیریت محتوا سعی بر آن شده تا موضوع به صورت کلی بررسی شود و اشاره به یک سیستم مدیریت محتوای خاص نداشته باشیم.

البته بر اساس محبوبیت بسیار زیادی که برخی از سیستم های مدیریت محتوا دارند، برخی افراد با شنیدن نام cms، ناخودآگاه ذهنشان به سمت یک سیستم مدیریت محتوای خاص حرکت می کند. از جمله معروف ترین و شناخته ترین سیستم های مدیریت محتوا میتوان به و اشاره کرد.

طراحی سایت بدون نیاز به کد نویسی

سیستم مدیریت محتوا در اصل کمک می کند تا بتوان بدون اینکه نیاز به کد نویسی یک سایت با استانداردهای لازم از هر نظر طراحی کرد. با توجه به زمان زیادی که کد نویسی برای طراحی یک سایت از ما می گیرد، حتی اگر دانش برنامه نویسی را نیز در اختیار داشته باشیم، باز هم طراحی سایت با استفاده از برنامه نویسی مشکلاتی را برای ما به دنبال خواهد داشت.

سیستم مدیریت محتوا مدت زمان مورد نیاز برای طراحی یک سایت را به حداقل می رساند. این موضوع باعث شده تا در سال های اخیر، روز به روز بر میزان افرادی که از cms برای طراحی و مدیریت سایت استفاده می کنند، افزوده شود.

دلایل نیاز به یک سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا علاوه بر اینکه در طراحی سایت می تواند کمک بسیار زیادی به ما بکند، در مدیریت سایت نیز نقش غیر قابل انکاری دارد. قطعا اگر پس از طراحی سایت اصول بروز رسانی و سئو سایت به خوبی مورد استفاده قرار نگیرند، سایت طراحی شده هرگز موفق نخواهد شد. موفقیت هر سایتی رسیدن به جایگاه نخست در موتورهای جستجو است.

بدین ترتیب اگر نتوانیم یک سایت را به نحوی مدیریت کنیم تا در آینده ای نزدیک جایگاه های زیادی در موتورهای جستجو پیدا نکند، عملا در کسب و کار آنلاین به موفقیت نخواهیم رسید.

اولین و مهمترین کاری که پس از طراحی سایت باید انجام بدهیم، تولید محتوا است:

برای هر محتوا یک صفحه جداگانه در سایت ایجاد می شود و اگر اصول و قواعد مربوط به سئو یا بهینه سازی سایت را برای این صفحه به خوبی رعایت کرده باشیم، زمان زیادی طول نمی کشد که با سرچ کردن کلمه کلیدی مورد نظر، آن را در صفحه نخست گوگل یا سایر موتورهای جستجو مشاهده خواهیم کرد.

شاید استفاده از یک سیستم مدیریت محتوای حرفه ای و استفاده از افراد متخصص برای مدیریت سایت بتواند موفقیت را برای هر کسب و کاری امکان پذیر سازد. در مقاله سیستم مدیریت محتوا سعی داریم تا با موضوعاتی ساده و واقعی که قابلیت درک موضوع را بیشتر می کنند، مطالب را بیان کنیم تا همه افراد بتوانند از این مقاله بهره کافی و لازم را ببرند.

امکانات سیستم مدیریت محتوا

در این بخش از مقاله سیستم مدیریت محتوا قصد داریم برخی از مهمترین و کاربردی ترین امکانات یک سیستم مدیریت محتوا را معرفی کنیم تا همه افراد متوجه شوند در صورت استفاده از یک سیستم مدیریت محتوای خوب، می توانند از چه امکاناتی بهره مند شوند.

  • تولید و درج محتوا

علاوه بر تولید و درج محتوا، ویرایش محتوا نیز در محیط داشبورد سیستم مدیریت محتوا امکان پذیر است. بدین ترتیب چنانچه به هر دلیل اشتباهی در تولید و درج محتوا مرتکب شده ایم را می توان به راحتی ویرایش کرد.

  • نصب افزونه یا پلاگین

یکی دیگر از امکانات اصلی انواع سیستم مدیریت محتوا، امکان نصب افزونه یا پلاگین های از پیش طراحی شده است. این پلاگین ها هر کدام وظایفی را انجام می دهند که بر اساس نیاز می توان از تعداد زیادی افزونه بر روی یک سیستم مدیریت محتوا استفاده کرد. افزونه ها در جهت افزایش قابلیت های یک سیستم مدیریت محتوا و همچنین شخصی سازی هر چه بیشتر cms طراحی شده اند.

بدین ترتیب زمانی که یک قابلیت خاص از سیستم مدیریت محتوا انتظار داریم، باید سراغ افزونه مورد نظر بگردیم تا آن را پیدا کنیم. برخی از سیستم های مدیریت محتوا مثل وردپرس تعداد زیادی افزونه در اختیار کاربران قرار داده اند که شاید رمز موفقیت آنها نیز همین امکانات فراهم شده برای کاربران باشد.

  • وجود قالب های حرفه ای رایگان و غیر رایگان

قالب ها یکی از مهمترین ابزار در هنگام طراحی سایت با استفاده سیستم مدیریت محتوا به شمار می روند. یک قالب خوب می تواند تاثیر زیادی بر روی کاربر پسند بودن ظاهر سایت داشته باشد. بدین ترتیب باید در انتخاب قالب بیشترین دقت را داشته باشیم.

برخی از سیستم های مدیریت محتوا قالب های رایگان و غیر رایگان بسیار زیادی در اختیار کاربران قرار می دهند، البته بعضی از آنها نیز نیز در این زمینه بسیار ضعیف عمل کرده اند. وردپرس بیشترین تنوع را در زمینه قالب برای کاربران فراهم کرده است. شاید یکی از دلایل استقبال بی سابقه از وردپرس، همین رتری های ریز و درشت نرم افزاری است.

ویژگی های سیستم مدیریت محتوا

در قسمت پایانی مقاله سیستم مدیریت محتوا قصد داریم به برخی از مهمترین ویژگی های سیستم مدیریت محتوا نسبت به برنامه نویسی و نوشتن کد برای طراحی یک سایت اشاره کنیم.

  • کمتر شدن زمان لازم برای طراحی سایت

با استفاده از سیستم مدیریت محتوا شاهد کمتر شدن زمان لازم برای طراحی سایت و همچنین سرعت عمل بالاتر برای مدیریت سایت می باشیم. زمانی که از یک سیستم مدیریت محتوای حرفه ای استفاده می کنیم، تولید محتوا و همچنین انتشار محتوا ر روی سایت به راحتی و بدون اتلاف وقت قابل انجام است.

  • دسترسی آسان و ارزان

از دیگر ویژگی های سیستم مدیریت محتوا، دسترسی آسان و ارزان به این نرم افزار است. معمولا با مراجعه به سایت شرکت سازنده به راحتی می توان آن را دانلود کرده و اقدام به راه اندازی آن کرد. از طرفی دیگر اغلب سیستم های مدیریت محتوا مثل وردپرس رایگان هستند نیاز به صرف هزینه برای تهیه آنها نیست.

با توجه به ویژگی های بسیار مهم و همچنین امکانات بی نظیری که در مقاله سیستم مدیریت محتوا به آنها اشاره شد، بهترین گزینه موجود برای طراحی و مدیریت یک سایت با هر نوع فعالیتی، استفاده از یک سیستم مدیریت محتوای حرفه ای است. محبوب ترین و کاربردی ترین نمونه از سیستم های مدیریت محتوا که می توان به آن اشاره کرد نیز وردپرس است.

ادامه خواندن در سایت منبع

توضیحاتی پیرامون سیستم مدیریت محتوا اختصاصی

بعد از ممکن است بپرسید برای مدیریت محتوای سایت خود از سیستم مدیریت محتوای آماده استفاده کنیم یا اختصاصی؟احتمالا این مطلب می تواند کمک بسیار زیادی به شما در انتخاب سیستم مدیریت محتوا داشته باشد.

سیستم مدیریت محتوا اختصاصی را باید به طور کاملا خصوصی برای سایت خود طراحی کرد، این در حالی است که آماده قبلا توسط یک شرکت طراحی سایت آماده شده و در اختیار عموم قرار داده شده است.

سیستم مدیریت محتوا اختصاصی همان قابلیت هایی را دارد که یک سیستم مدیریت محتوای آماده دارد، اما این بدان معنا نیست که کارایی یکسانی دارند، زیرا طراحی این نوع سیستم های مدیریت محتوا مطابق با نیاز کاربر و نوع سایت انجام می شود.

سیستم مدیریت محتوا اختصاصی

هنگامی که یک سیستم مدیریت محتوا اختصاصی مورد استفاده قرار می گیرد، رضایت کاربر بسیار بیشتر از زمانی است که یک سیستم مدیریت محتوای آماده را استفاده می کند. البته اینکه چه تیم یا شرکتی طراحی سیستم مدیریت محتوا اختصاصی را انجام داده باشد نیز بر روی رضایت یا عدم رضایت کاربر تاثیر گذار است.

تخصص بالا اولین شرط برای اقدام به طراحی سیستم مدیریت محتوای اختصاصی است. سیستم مدیریت محتوا اختصاصی را می توان به یک خانه تشبیه کرد، زمانی که یک خانه آماده خریداری می کنید، با اینکه ممکن است نیازهای شما را برآورده کند، اما احتمالا در برخی موارد مطابق با میل و رضایت شما نیست.

اگر یک زمین خریداری کرده و خانه را مطابق با نیازها و انتظارات خود بسازید، قطعا از زندگی در آن لذت بیشتری نسبت به یک خانه آماده می برید. همین موضوع می تواند در مورد سیستم های مدیریت محتوای اختصاصی و آماده نیز صادق باشد.

چه زمانی سیستم مدیریت محتوا اختصاصی کارایی دارد؟

شاید بسیاری از افراد پاسخ این سوال را ندانند، زیرا متر و معیار دقیقی برای اینکه چه زمانی به یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی نیاز داریم، وجود ندارد. قطعا تنها چیزی که برای همه واضح و روشن است هیچ کدام از سیستم های مدیریت محتوای آماده و اختصاصی به طور مطلق خوب یا بد نیستند، بدین ترتیب استفاده به جا از هر کدام می تواند مفید واقع شود.

اما اینکه چه زمانی به یک سیستم مدیریت محتوا اختصاصی نیاز داریم، کمی صبر و حوصله بیشتری را می طلبد تا توضیحات بیشتری راجع به آن ارائه شود. شما فرض کنید می خواهید یک سایت در زمینه گردشگری طراحی کنید.

اگر می خواهید یک سایت با امکاناتی که سایر سایت های گردشگری موجود دارند طراحی کنید، قطعا یک سیستم مدیریت محتوای آماده کار شما را راه می اندازد. اما اگر قصد دارید کمی متفاوت تر از سایر رقبا عمل کنید و خلاقیت های خاصی در ذهن دارید، می توانید از سیستم مدیریت محتوای اختصاصی برای رسیدن به هدف خود و همچنین استفاده از نبوغ و خلاقیت خودتان استفاده نمایید.

فاکتورهای مهم در طراحی سیستم مدیریت محتوا

شرکت های بسیار بزرگی در زمینه طراحی سایت فعالیت دارند که می توانند سیستم های مدیریت محتوا اختصاصی را به بهترین شکل ممکن طراحی و در اختیار مدیر سایت قرار دهند. باید سابقه شرکتی که می خواهید از آن جهت طراحی سیستم مدیریت محتوا اختصاصی بهره ببرید را بررسی نماید تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

قطعا عدم توانایی کافی تیم طراحی سایت، باعث می شود تا هزینه های زیادی نقش بر آب شده و این موضوع برای یک کسب و کار می تواند بسیار مهم باشد.

سیستم مدیریت محتوا اختصاصی چه مزیت هایی دارد؟

  • سرعت بسیار مطلوب

یکی از ویژگی های بارزی که می توان برای سیستم مدیریت محتوا اختصاصی بیان کرد، افزایش سرعت آن نسبت به سیستم مدیریت محتوا آماده است. بدین ترتیب افرادی که نیاز به سرعت بسیار بالایی برای مدیریت محتوای سایت خود دارند، بهتر است سیستم های مدیریت محتوای اختصاصی را انتخاب نمایند.

در صورت استفاده از یک سیستم مدیریت محتوای آماده، شاید میزان بهره وری بسیار کمتر شده و این موضوع برای بسیاری از کسب و کارها اهمیت دارد، زیرا هر چه سرعت عمل در مدیریت سایت بیشتر باشد، فعالیت بیشتری را می توان بر روی سایت انجام داد.

  • امکان جذب مشتری بیشتر

زمانی که یک سیستم مدیریت محتوا به صورت کاملا اختصاصی طراحی می شود، هیچ مورد اضافه ای در سایت دیده نمی شود و این موضوع باعث می شود تا مدیریت سایت بتواند وقت بیشتری را برای جذب مشتری صرف کند. بدین ترتیب استفاده از سیستم های مدیریت محتوای اختصاصی می تواند به برندینگ یک کسب و کار نیز کمک بسیار زیادی بکند.

شاید همین موضوع سبب شده تا افرادی که قصد دارند با سرعت بیشتری مسیر پیشرفت را طی کرده و رقبای خود را پشت سر بگذارند، سیستم مدیریت محتوا اختصاصی را گزینه بهتری بدانند.

  • دسترسی سریع به پشتیبان

قطعا هر تیم طراحی سایت که خدمات طراحی سیستم مدیریت محتوا را انجام می دهد، این شرایط را برای مشتریان خود فراهم می کند تا در صورت بروز هر گونه مشکل، بتواند مشاوره لازم را دریافت کرده تا مشکل برطرف شود. تیم پشتیبانی می تواند به صورت ۲۴ ساعته و یا در بیشتر ساعات شبانه روز در دسترس مشتریان قرار بگیرد. این موضوع باعث شده تا کسب و کارهای بزرگ، سیستم مدیریت محتوای اختصاصی را گزینه بهتری بدانند.

  • امنیت بالا

یکی از دغدغه های ذهنی هر فردی در هنگام طراحی سایت، امنیت آن است. قطعا برای کسب و کارهای بسیار بزرگ امنیت گزینه ای بسیار مهم و غیر قابل انکار است. این موضوع برای کسب و کارهای کوچک نیز مهم است اما نه به اندازه ای که کسب و کارهای بسیار بزرگ به آن نیاز دارند.

در صورت استفاده از یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی، این امکان به وجود می آید که اطلاعات را با ضریب امنیتی بسیار بالایی نگهداری کرد. در سال های اخیر شرکتهای سیار زیادی از سیستم مدیریت محتوای اختصاصی برای راه اندازی و مدیریت سایت خود استفاده کرده اند.

معایب سیستم مدیریت محتوا اختصاصی

قطعا افرادی که به دنبال استفاده از سیستم مدیریت محتوا اختصاصی هستند، می خواهند با معایب آن نیز آشنا شوند تا بدین ترتیب انتخابی هوشمندانه و با چشمانی باز انجام دهند. به همین خاطر در این بخش به طور مختصر و مفید به چند نمونه از معایب احتمالی سیستم مدیریت محتوا اختصاصی نیز پرداخته می شود.

البته باید به این موضوع اشاره کرد که در صورت نیاز به یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی، بهتر است معایب آن را نادیده گرفته و اقدامات لازم برای طراحی یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی را انجام داد.

  • هزینه بالا

یکی از اصلی ترین معایبی که سیستم مدیریت محتوا اختصاصی نسبت به سیستم مدیریت محتوای آماده دارد، هزینه نسبتا بالا برای طراحی یک cms اختصاصی است. بدین ترتیب برای کسب و کارهای کوچک و نوپا اصلا چنین چیزی توصیه نمی شود. کسب و کارهای کوچک و جدید بهتر است کار خود را با یک سیستم مدیریت محتوای آماده شروع کنند.

کسب و کارهای بسیار بزرگ معمولا برای هزینه های یک سیستم مدیریت محتوا به مشکل بر نمی خورند و با توجه به مزیت هایی که چنین cms هایی دارند، استفاده از نوع اختصاصی مناسب تر از cms آماده است.

  • صرف زمان زیاد برای طراحی

طراحی سیستم مدیریت محتوا قطعا یک پروژه پیچیده و زمان بر است. بدین ترتیب افرادی که می خواهند یک روزه سیستم مدیریت محتوا را نصب کرده و از آن استفاده نمایند، بهتر است به فکر استفاده از یک cms آماده باشند.

زمانی که قصد استفاده از سیستم مدیریت محتوای اختصاصی و حرفه ای را داشته باشید، باید به تیم طراح این زمان را بدهید که طبق اصول و قواعد موجود، یک سیستم مدیریت محتوای حرفه ای و اختصاصی مطابق با نیاز و درخواست هایی که دارید را طراحی نمایند.

سیستم مدیریت محتوا آماده چه ویژگی هایی دارد؟

  • دسترسی آسان، سریع و ارزان

از جمله مزیت های یک سیستم مدیریت محتوا آماده می توان به امکان دسترسی آسان، سریع و ارزان اشاره کرد. معمولا به راحتی می توان این سیستم های مدیریت محتوا را دانلود کرده و با نصب آن در کوتاه ترین زمان ممکن بدون پرداخت هزینه خاصی، می توان سایت خود را راه اندازی و مدیریت کرد.

  • عدم محدودیت در استفاده برای انواع سایت

هیچ فرقی نمی کند که شما قصد راه اندازی یک سایت تجاری، خبری، سرگرمی و یا هر نوع سایت دیگری را دارید. برای راه اندازی و مدیریت هر کدام از این سایت ها به راحتی می توان از سیستم مدیریت محتوای آماده استفاده کرد. ارزان بودن باعث شده تا برای کسب و کارهایی که تازه کار خود را شروع کرده و همچنین کسب و کارهای کوچک، گزینه بسیار ایده آلی به شمار بروند.

معایب سیستم مدیریت محتوا آماده

  • امنیت کمتر نسبت به cms اختصاصی

یکی از معایبی که سیستم مدیریت محتوای آماده نسبت به سیستم مدیریت محتوا اختصاصی دارد، امنیت کمتر است. امنیت برای هر سایتی لازم و حیاتی است، بدین ترتیب هیچ کسب و کاری را نمی توان یافت که امنیت برای آن اهمیت نداشته باشد. البته این موضوع به معنای بی امنیت بودن cms های آماده نیست، بلکه در مقایسه با cms اختصاصی، میزان امنیت مشخص می شود.

  • عدم دسترسی سریع به تیم پشتیبان

گاهی اوقات ممکن است اشکال بزرگ یا کوچکی در سایت به وجود آید، دسترسی به یک تیم پشتیبان قوی و حرفه ای، کمک می کند تا بتوان در کوتاه ترین زمان ممکن مشکل سایت را برطرف کرد. این موضوع برای سایت های تجاری اهمیت بسیار بیشتری پیدا می کند.

ادامه مقاله در سایت منبع